På gymnasiet gick Tommi Maijanen barn- och fritidsprogrammet och har alltid gillat att jobba med människor.
– Efter gymnasiet har jag jobbat som personlig assistent men när jag väl började plugga var det ingen tvekan om att det skulle bli till förskolelärare. Jag har alltid gillat att jobba med barn och människor, säger han.
Två av 50 förskolelärarstudenter är män vid LTU och i Sverige är endast fem procent av alla förskolelärare män. Yrket har länge varit kvinnodominerat och det tror Tommi kan ha viss påverkan på varför majoriteten som studerar till förskolelärare är kvinnor.
– Det vore positivt med en mer jämställd fördelning. Men det viktigaste är inte att vara man eller kvinna det viktiga är att vara en bra pedagog, säger han.
Har du märkt av fördomar kring att du är man och studerar till förskolelärare?
– Det är inget jag reflekterat över. Jag ser inte mig själv som man i min yrkesroll utan jag ser mig själv som en bra pedagog och förebild.
Under praktik på olika förskolor har han själv mött positiva reaktioner från föräldrar kring att han är manlig förskolelärare. Men han är medveten om att det finns fördomar.
– Jag har full förståelse för att det finns fördomar i samhället. Man har läst om olika händelser som är kopplade till män inom förskoleläraryrket och vissa tycker inte ens att män ska jobba i förskolan. Men det gäller inte alla män, säger Tommi Maijanen.
Han menar att barn i förskoleålder behöver bra pedagoger och förebilder oavsett om det är män eller kvinnor.
– Fördelningen håller inte och frågan är hur vi ska komma ifrån de här fördomarna kring män i förskolan och få fler män att söka sig till yrket. Det handlar också om vem man är som individ, samma som när en kvinna jobbar i en mansdominerad bransch, säger han.
Tommi tar examen från sin utbildning nu i juni och känner sig redo för arbetslivet. Han ser framemot att börja jobba och känner sig förbered med en bra utbildning i bagaget.
– Det ska bli jättekul att börja arbeta inom förskolan. Det som är så kul med att vara förskolelärare är att det är ett gemensamt lärande mellan barn och vuxna, säger han och fortsätter:
– Barnen har väldigt många funderingar och gillar att utforska och det är intressant att få följa dem i deras utveckling och lärande.