I samband med att Haparandabanan byggdes gav familjen Korva tillstånd att tippa maximalt 6 000 kubikmeter sand och sten i familjens grusgrop. Men gropen fylldes med 60 000 kubikmeter massor varav en stor del är sulfidjord, sulfidjord som förorenat grundvattnet.
I sju år har familjen drivit kampen mot Trafikverket, NCC och Skanska för att få borttransporterat massorna och åter få rent vatten.
– Vårt vatten är förstört, säger Carina Korva.
Läs mer: Grusgropen som försvann
När NSD ställde frågor började ärendet behandlas. Trafikverket meddelade att de kan täcka och plantera på massorna och ordna med en ny brunn. Ett förslag som fick samhällsbyggnadsnämndens ordförande Kurt Rosendahl (S) att gå i taket.
– Förslaget ska inte accepteras, det här kan röra sig om miljöbrott, sade han.
Nu har miljöinspektör Andreas Nyberg besökt grustäkten och lämnat in en anmälan om miljöbrott till Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål.
– Det här ser inte bra ut, det gör det inte, säger Andreas Nyberg.
Han konstaterar att sulfidjord klassas som avfall och kräver särskilt tillstånd för deponering. Han har också sett över vattenproverna som NSD tidigare berättar om.
– Grundvattnet har påverkats negativt.
Nu utreder Andreas Nyberg ansvarsdelen.
– Oavsett hur det går i brottsutredningen så kommer sulfidmassorna och miljöproblemen finnas kvar. Där har vi som tillsynsmyndighet skyldighet att utreda om vem eller vilka som har ansvaret för den miljöfarliga verksamheten som massorna innebär och kräva att de som är ansvariga vidtar rättelse efter vad som krävs enligt miljöbalken.
Hur hög prioritet har arbetet?
– Mycket hög prioritet, säger Andreas Nyberg.
Kurt Rosendahl är kritisk.
– Det är inte ok att göra så här.
Läs mer: Grusgropen blir fall för utredning
Kammaråklagare Aino Alhem vid Riksenheten säger att det råder förundersökningssekretess.
– Antagligen kommer utredningen att ta ett antal månader, säger hon.
Fastighetsägaren Carina Korva är glad att problemen äntligen tas på allvar.
– Jag har mejlat över 200 mejl och ringt massvis av telefonsamtal. Jag har också varit väldigt frustrerad över att bli nonchalerar och känna mig så liten på jorden mot dessa enorma entreprenörer med sitt herravälde. Det känns som en stor lättnad, säger Carina Korva.
Hon önskar att sulfidjorden snarast tas bort.
– Jag hoppas att miljölagen gynnar grundvattnet och miljön.
Trafikverket har i skrivandet stund inte kommenterat.