Skolan uppfyller alla skollagens krav när det kommer till undervisning och lärande, bedömning och betygssättning och förutsättningar för lärande och trygghet. Ingen brist är konstaterad. Men på hela fem andra punkter krävs bättring:
* Särskilt stöd
* Studiero och åtgärder mot kränkande behandling
* Styrning och utveckling av verksamheten
* Förutsättningar för utbildningen vid skolenheterna
* Utveckling av utbildning vid skolenheterna
Merparten av intervjuade eleverna i mellanstadiet, elevhälsan och rektor säger vid intervjuer att det inte råder studiero på lektionerna. Det ska ofta vara stökigt och högljutt och elever springer ut och in i klassrummet. En del lärare brister i sättet att hantera stökigheterna menar en del elever, vilket leder till att det blir svårt att koncentrera sig i skolan.
Skolan anses dessutom inte vara bra nog på att se till att elever som är i behov av särskilt stöd får det.
Det har framkommit att elever inte ges det särskilda stöd som de behöver och när de får det hjälper det inte. Lärare menar att det inte finns nog med specialpedagogisk kompetens och att antalet elevassistenter inte är tillräckligt stort. Just arbetet med särskilt stöd fick skolan kritik om redan 2013 och därför anses det angeläget att åtgärda problemet snabbt.