Elev fick inte tillräckligt med hjälp
Skolinspektionen kritiserar Grankullenskolani Haparanda.Skolan har brustit i sitt stöd till en elev med särskilda behov.
Men det faktum att eleven ändå inte klarade målen, föranledde ingen vidare utredning från skolan sida, trots att elevens förälder själv föreslog det.
Kränkt
Under åren har eleven dessutom blivit kränkt av skolans personal och utsatts för mobbning av skolkamrater, uppges det i anmälan till Skolinspektionen.
Redan i årskurs tre påtalade föräldern behovet av en psykologisk utredning, men den genomfördes inte.
När eleven flyttade till en annan skola, genomfördes en utredning på en gång.
"Stickspår"
Utredningen ger en förklaring till varför eleven har extra behov av stöd i skolundervisningen.
Skolinspektionen riktar nu kritik mot både skolans rektor och Haparanda kommun som är ytterst ansvarig för skolverksamheten.
Skolan anser dock att den har gett eleven extra stöd. Anledning till att psykologutredning dröjt anser skolan bero på "stickspår", där en teori bland annat varit att problemen kan bero på synfel.
Redskap för skolan
Skolan uppger också att de inte vetat att eleven blivit kränkt.
Senast den 5 februari 2010 ska skolan ha lämnat in en åtgärdsrapport till Skolinspektionen.
Åtgärdsrapporten är en skriftlig bekräftelse på stödåtgärder och ett redskap för skolans personal i undervisningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!