I tisdags startade fyra elbilar resan från Haparanda till Ystad i 2018 års upplaga av SECC, en "tävling" där man testar kvaliteten på elbilar. Håller de för långa körningar? Hur snabbt går laddningen? Hur mäter sig konkurrenterna med marknadsledande Teslan? Det visade sig bli ett väntat resultat.
Under onsdagsförmiddagen gick Tesla Model S i mål i Ystad efter 20 timmar och 51 minuter, ett nytt rekord.
Tidningen Elbilens chefredaktör Fredrik Sandberg körde själv en Hyundai Kona, men fick se sig slagen med god marginal av Teslan och Tesla Club Swedens ordförande Tibor Blomhäll.
Laddningen var det som avgjorde och där ligger konkurrerande bilarna långt efter Tesla. Medan Teslas bil laddades på 20 minuter blev Fredrik Sandberg ståendes en timme.
Jaguar I-Pace-modellen hade det ännu tyngre. Den bilen klarade inte av att fullfölja resan till Ystad.
– Jaguaren var tvungen att bryta för att norrbottniska kylan slet hårt på den, säger Fredrik Sandberg.
Under tisdagen var det omkring 10 minusgrader på kusten.
Sandberg menar ändå utvecklingen för elbilar går väldigt snabbt nu, men inte i Norrbotten.
– Det kommer ut bilar med bra räckvidd och det gäller bara att man hänger med laddningsverket också hänger på. Det behöver bli fler laddare i Norrbotten också, Norrbotten ligger efter markant när det kommer till det här och vi vill ju inte att bara södra Sverige ska ha tillgång till elbil, säger Fredrik Sandberg.