Kommunstyrelsens arbetsutskott har beslutat att upphandla skärgårdstrafik för 2023. Skärgårdstrafiken är inget nytt i Haparanda utan kommunen har ordnat turer sedan 2017, med uppehåll under 2019-2020. Det finns däremot en skillnad inför sommaren 2023 jämfört med förra året.
Vid avrapporteringen av säsongen 2022 konstaterade kommunen att drygt hälften av turerna blivit inställda på grund av väder eller uteblivna bokningar. Det senare är enligt Tomas Björnfot, strateg vid utvecklingskontoret hos Haparanda kommun, inte längre en anledning för skepparen att ställa in.
– Man ska veta att man kan gå ner till kajen och hoppa på om det finns lediga platser, säger han.
Problemet som, enligt Tomas Björnfot, visade sig under förra året var att prognoserna kunde visa på dåligt väder, något som sedan inte visade sig stämma.
– Då var det ingen som hade bokat någonting och då gick inte båten. Det är det som är skillnaden i år.
Enligt Björnfot ska skyltningen också bli tydligare, där det bland annat framgår att Cementkajen är avgångshamn i stan.
– Det var inte bra förra året. Det får nog vi ta på oss att vi inte marknadsförde det här bättre än det blev.
Upphandlingen gäller 22 trafikdagar, med möjlighet till ytterligare åtta dagar, om kommunen skulle bestämma sig för det. Tanken är i alla fall att turtrafiken ska gå hela juli, fem dagar i veckan. Summan för 22 dagar landar enligt beslutet på 396 000 kronor för kommunen.