Digital visselblåsarfunktion har införts i Haparanda

Haparanda kommun har infört en digital tjänst för visselblåsare. Tanken är att medarbetare ska kunna slå larm vid misstanke om allvarliga fel eller oegentligheter inom kommunen eller dess bolag.

"Avsikten med visslingarna är inte att ta emot generella synpunkter på kommunens verksamhet utan det ska handla om grova oegentligheter gjorda av personer i ledande ställning", skriver kommunen på sin hemsida.

"Avsikten med visslingarna är inte att ta emot generella synpunkter på kommunens verksamhet utan det ska handla om grova oegentligheter gjorda av personer i ledande ställning", skriver kommunen på sin hemsida.

Foto: Ulf Palm/TT

Haparanda2022-06-18 07:51

Enligt den nya visselblåsarlagen måste alla arbetsgivare med fler än 50 anställda inrätta ett rapporteringssystem för hantering av larm från visselblåsare. För drygt en vecka sedan införde Haparanda kommun en digital tjänst för visselblåsare.

Funktionen är enligt kommunen till för bland andra praktikanter, anställda, arbetssökande och andra med arbetsrelation till kommunen. Tanken är att medarbetare ska kunna slå larm om grova oegentligheter gjorda av personer i ledande ställning. 

Tjänsten nås via kommunens webbplats och inkomna rapporter och meddelanden hanteras av ett externt företag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!