Dåligt väder är guld för affärerna

Himlen är mulen och parkeringsplatserna fulla. Dåligt väder är bra för butikerna och restaurangerna i Haparanda.

VÄXLANDE. Vädret styr shoppinglusten hos Catharina Perssons kunder.

VÄXLANDE. Vädret styr shoppinglusten hos Catharina Perssons kunder.

Foto: Nellie Andersson

Haparanda2016-07-07 18:31

Inne på Ikea trängs folk medan regnet gjort ett uppehåll, och på Frasses är ljudet bullrigt från alla röster som pratar samtidigt.

Ikea, Frasses och butiken Cathis make up och parfym har någonting gemensamt. Alla ser fler kunder när vädret är lite sämre. Catharina Persson, på Cathis make-up och parfym gillar att jobba under somrarna, även de regniga dagarna.

– Det har kommit in många. Om det är riktigt hett är det en stranddag, säger hon. Det är fler som verkar dela den uppfattningen.

– Under sommaren är det ett lyft. När folk är lediga gillar de att gå i butiker. Om sommaren är dålig så shoppas det mer, säger Karina Persson, butikschef på Systrarna P.

Catharina Persson har haft sin butik i fyra år och menar att vädret har betydelse för företaget. – Som det är nu är idealt, säger hon och tittar ut genom fönstret.

– Det får inte vara jättedåligt och inte bra.

Gerd Hedgren från Piteå är en av många som lastar in varor i bilen efter en dag på Ikea, och vädret hade en roll i det hela.

– Det var dåligt väder och vi skulle ändå hit, men det passade bra med semesterplanerna också.

Men det är inte bara butikerna som mår bra av lite regn. Frasses slog upp dörrarna i tisdags, efter en paus på några år. Johan Westring som är ägare till restaurangen menar att folk gärna kommer in och tar en hamburgare om vädret är sämre, och han har full koll på när det dåliga vädret väntas komma.

– I den här branschen måste man ha koll på vädret. Under soliga dagar vill folk ha glass och om det regnar är det högre tryck på hamburgarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om