Klassisk järnvägsbro firar 100

1919 invigdes järnvägsbron mellan Haparanda och Torneå. 100 år senare är det fortfarande den enda järnvägsförbindelsen mellan Sverige och Finland – och kan snart få nytt liv igen.

Med Björkö kyrka i bakgrunden har järnvägsbron hyllats genom åren, nu i hundra sådana, för sin design.

Med Björkö kyrka i bakgrunden har järnvägsbron hyllats genom åren, nu i hundra sådana, för sin design.

Foto: Herman Öberg

Haparanda kommun2019-10-02 19:31

På onsdagen stod "Lenin" på Stadshotellets balkong och höll ett tal när Haparanda och Torneå firade bron som har varit en viktig förbindelse mellan grannländerna i 100 år. Den riktiga ryske diktatorn, Vladimir Lenin, hann själv inte åka järnväg mellan länderna, utan han fick åka släde över isen när han var på väg till revolutionen i Ryssland i april 1917.

Först 6 oktober 1919 stod bron klar. Snart 100 år senare sker stora infrastruktursatsningar på båda sidor av bron som kan komma att spela en viktig roll när trafiken mellan Luleå och Uleåborg närmar sig en verklighet och när, som en del hoppas eller tror,  väst och öst ska mötas i Haparanda genom den nya Sidenvägen från Kina.

Järnvägsfrågan är het i området och det ville grannkommunerna Haparanda och Torneå fira.

Under onsdagen höll man i aktiviteter och både skolelever och övriga allmänheten fick chansen att åka rälsbuss från Haparanda till Torneå, precis som Haparanda stads kultursamordnare Pia Marttinen gjorde när hon var liten.

– Att åka rälsbussen var ju vanligt då. Jag åkte med den till Kemi. Nu har barnen här fått se hur det var och så har vi spelat upp scener där de har fått se krigsbarn och fått stöta på smugglare som åkte över gränsen.

Marttinen menar att bron inte bara är vacker, utan även har en viktig historisk plats vid gränsen.

– Det är så mycket historia med bron i och med krigen i Finland och nu är den extra intressant igen med tanke på järnvägssatsningarna som är på gång.

Karta: Järnvägsbron
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!