Eleverna vill förändra skolmiljön
En smällare som fick Sophie Wåhlströms hår att börja brinna var den utlösande faktorn.När till och med vissa lärare gett upp hoppet tog hon och hennes kompisar beslutet att med egna krafter försöka få stopp på kaoset i skolan.- Vi ska visa att en förändring är möjlig, säger Amanda Wennström bestämt.
Moa Larsson, Amanda Wennström, Therese Skoglund och Sophie Wåhlström tror på förändring. När lärare gav upp gav de allt och satsade till 100 procent på att få till en trivsammare skola. Bland annat genom rastaktiviteter i ett rum som högstadieeleverna själva får göra om till sitt egna tillhåll. FOTO: Maria Ödalen
Foto: Maria Ödalen
- Ibland är det olustigt att gå till skolan, man tänker att undra vad de hittar på i dag. Det kan vara väldigt oroligt även under lektionerna och det påverkar ju så klart skolarbetet. Det började förra året och har bara blivit värre och värre. Vi har en väldigt stökig skola, säger Amanda Wennström.
Hon visar på bordet vi sitter vid som är skrapat och klottrat på.
- Se hur det ser ut och vi fick det förra vårterminen.
Sophie Wåhlström förklarar att de inte har varken tvål eller pappershanddukar på skoltoaletterna längre. Det går helt enkelt inte.
- Tvålen spills ut i korridorer, trappor och på dörrhandtag så folk halkar och kletar ner sig. Papperhanddukarna trycks ned i toalettstolarna och orsakar stock, säger hon.
Full aktivitet
Smällare och raketer skjuts av både inom- och hus. På väg hem från skolan en eftermiddag, fick Sophie Wåhlström en smällare i håret. Tack och lov small den inte av men började däremot brinna så en stor del av hennes långa blonda hår blev ett minne blott. Händelsen var den som fick bägaren att rinna över och samtidigt resultera i en lysande idé.
- Vi satt och pratade om hur bra vi skulle kunna ha det i skolan och hur man kunde få det trivsammare. Förslaget lämnade vi över till rektorn nästa dag och sen var det bara att sätta igång, säger Amanda Wennström.
De fick ett stort klassrum som stått oanvänt till sitt förfogande och där råder nu full aktivitet med att måla väggar, klä möbler och annat. Kafé med myshörna, spel och andra aktiviteter står på agendan. 40-talet andra högstadieelever slutit upp vid tjejernas sida och tillsammans använder de både raster och viss lektionstid till att få ordning på rummet så snabbt som möjligt.
- Rastaktiviteter har saknats på skolan och vi tror att det är när folk inte har något att göra de blir rastlösa och vandaliserar. Med det här hoppas vi få stopp på det och vi har redan märkt att vandaliseringen minskat sen vi började med vårt projekt. Tanken är också att om de som brukar förstöra är med och gör fint kanske de inte ids förstöra det dem själva gjort, säger Sophie Wåhlström.
fakta
Ett urval av händelser:
Upprepade materialstölder.
Okvädningsord till både elever och lärare och uttallanden till lärare såsom - är du dum i huvudet, om vi inte hade varit i skolan hade du fått stryk, hoppas du kör av vägen med din jävla skitbil och dör, om du varit man hade jag klippt till dig.
Skadegörelse som klotter, söndersparkade dörrar, nerrivna duschdraperier, sönderkarvade möbler, raket inskickad i klassrum, blockerad klassrumsdörr - varken elever eller lärare kunde komma ut, urin över en hel toalett - golv och tvättställ.
Fysiskt angrepp på lärare i form av att dennes tröja slets upp.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!