Kaos vid terminalen

En planskild korsning ska lösa trafikkaoset vid kombiterminalen i Gammelstad. - Vi är nu överens med Banverket, Vägverket och Cargo Net att det är den bästa lösningen, berättar kommunalrådet Karl Petersen.

En vanlig syn vid kombiterminalen i Gammelstad. Containertåg som måste växla med bommarna nere. Långa bilköer är följden.FOTO: Pär Bäckström

En vanlig syn vid kombiterminalen i Gammelstad. Containertåg som måste växla med bommarna nere. Långa bilköer är följden.FOTO: Pär Bäckström

Foto: Pär Bäckström

GAMMELSTAD2009-09-23 06:00
2003 invigdes den efterlängtade kombiterminalen, strategiskt placerad nära väg 97 och E4.
Det innebar samtidigt slutet för den hårt kritiserade tunga lastsbilstrafiken genom delar av Luleå centrum och bland annat förbi Östra skolan.
Långa köer
Men det skulle snart uppstå andra problem vid den nya terminalen. Detta beroende på den järnvägsövergång med bommar som finns i anslutning till terminalen.
När containertågen växlas måste nämligen bommarna ned, vilket fort resulterat i långa bilköer. Men det finns också andra problem, berättar Anders Vingmalm, platschef för Cargo Net, som driver terminalen.
Säkerhetsrisker
- Dagens lösning leder till att det tar längre tid för långtradarna. Dessutom innebär det stora säkerhetsrisker att passera en järnvägsövergång.
Men nu ska trafikproblemen lösas genom att det byggs en planskild korsning.
Alla detaljer är ännu inte lösta men samtliga inblandade är överens om att det är ett måste. Inte heller är finansieringen är klar. Länsstyrelsen är inkopplad och mycket pekar mot att en del av satsningen kommer att finansieras med EU-pengar.
- Det är oerhört viktigt att vi nu löser det här så att vi inte stoppar kombiterminalens framtida utveckling, säger Karl Petersen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om