Vägprojektet på Rutviksvägen, väg 968, har pågått sedan i mitten av maj och vägen har sedan dess varit stängd. Men nu handlar det mest bara om timmar innan det ska gå att köra på vägen igen.
– Vi ska asfaltera och det hoppas vi kunna göra under torsdagen, säger projektledaren Fredrik Olofsson.
– Sedan ska det göras lite småfix i parken, men sedan är det klart.
Det kommer dock inte att bli någon klang och jubelinvigningsfest när Rutviksvägen öppnar.
– Bodenvägen, väg 590, återstår och det kommer vi att göra under nästa säsong, säger Olofsson.
Rutviksvägen har tagit något längre tid än det var tänkt, eftersom Trafikverket fick spränga bort en del knallar för att kunna sänka vägen. Att det var nödvändigt hade Trafikverket inte räknat med.
Men Fredrik Olofsson och hans kollegor hade hoppats att bli klara med vägen senast två veckor in i november och det uppfyller man.
Vägprojektet i Kyrkbyn har ansetts som avgörande för världsarvets framtid. Fukten, rötan och den dåliga avrinningen i Kyrkbyn i Gammelstad har gått hårt åt kyrkstugorna. Särskilt illa var läget i den västra delen av kyrkstugobebyggelsen.
Projektet har gått ut på att sänka nivån på vägarna, på vissa ställen så mycket som 60 centimeter. Avsikten var också att förbättra gångytorna i världsarvet och genomföra hastighetssänkande åtgärder.
Projektet finansieras av både Trafikverket och Luleå kommun och beräknades kosta runt 15, 16 miljoner kronor. Nu kommer det dock att bli dyrare på grund av mer omfattande sprängningar.