Svensk naturturismhar för första gången kartlagts i en nationell undersökning. Det är turismforskningsinstitutet Etour vid Mittuniversitetet som ligger bakom rapporten som NSD tagit del av. Undersökningen visar att Norrbottens län parkerar som tvåa efter Västra Götaland över antal företag som bedriver naturturismverksamhet i Sverige. Mirja Andersson driver företaget Fjällaktiv Lappland och har teorier om varför Norrbotten kommer högt upp på listan.
– Jag gissar att det i första hand beror på två saker. För det första är har vi stora naturområden här i Norrbotten. För det andra finns det många mindre orter här uppe vilket gör att det kan vara långt till "vanliga" jobb, därför får man skapa sina egna jobb, säger hon.
Mirja Andersson tror att naturmänniskor söker sig till Norrbotten.
– I Norrbotten lever du närmare naturen än i storstäderna. De som gillar naturen flyttar hit, säger hon.
Mirja Anderssonkommer ursprungligen från Stockholm. Hon gick fjälledarutbildning i Storuman innan hon så småningom hamnade i Gällivare.
– Min sambo fick jobb på LKAB och jag själv ville bo på en plats där fjällen inte är långt borta, säger Mirja Andersson.
Hennes företag arrangerar guidade naturupplevelser och erbjuder kurser i turåkning och vintertältning. De flesta av de guidade aktiviteterna sker vintertid där veckolånga turer på skidor genom Sarek och Tarradalen är två unika naturupplevelser det går att ta del av.
– Sarekexpeditionen är en häftig utmaning för de flesta, säger Mirja Andersson.
Enligt rapportentyckte företagen att sommarmånaderna juni, juli och augusti var de viktigaste månaderna för verksamhetens ekonomi. Mirja Andersson erbjuder en guidad tur under sommaren, en tredagarstur i Stora Sjöfallets nationalpark.
– Att jag inte anordnar lika många turer under sommaren som vintern beror på att jag är instruktör för amerikanska ungdomar då. Men planen är att jag ska satsa på fler sommarprodukter och då mot längre vandringsturer och utveckla cyklingen som vi idag bara har uthyrning på, säger hon.
Nu i maj månad är det lite av lugnet före stormen för naturturismföretagen.
– Då kan man lägga mer krut på marknadsföring, säger Mirja Andersson.