Med livet som insats

Klottret på järnvägsvagnarna kostar LKAB hundratusentals kronor om året att sanera. Stig Hoffner är rädd att det ska kosta någon livet också.
– Dom har 16 000 volt ovanför skallen. Bangården är faktiskt livsfarlig, säger han.

Detta klotter andas i alla fall en viss originalitet.

Detta klotter andas i alla fall en viss originalitet.

Foto: Kurt Engström

Gällivare/Luleå2013-06-29 05:00

Stig Hoffner är projektledare hos LKAB i Malmberget och jobbar med järnvägstransporter till gruvorna. Det är pulver (exempelvis bentonit) och olika slags oljor som transporteras från hamnarna i Luleå och Narvik till Malmfälten.

Han ansvarar för 152 vagnar som cirkulerar på Malmbanan. I Luleå hamn drabbas de allt oftare av oönskad "utsmyckning."

– Det händer aldrig när vagnarna står här uppe utan bara i Luleå. Det har eskalerat senaste veckorna och det är inte vackert, säger Stig Hoffner.

När NSD skulle fotografera vandalernas verk var de inte svåra att hitta. På bangården vid Cementakajen stod 20-30 vagnar uppställda – i stort sett samtliga nedklottrade.

Miljonbelopp

LKAB hyr vagnarna och när hyrestiden är slut ska de åter till leverantören. Då får de inte vara nedklottrade. LKAB måste alltså sanera dem – en kostnad på cirka 20 000 kronor per vagn.

Stig Hoffner uppskattar att det handlar om en sanering i veckan och på ett år alltså upp emot en miljon i saneringskostnader.

– Det känns förstås onödigt. Men jag är också rädd att det ska hända någon allvarlig olycka på bangården. Det är olagligt och definitivt inte ofarligt för obehöriga att vistas där, säger han.

Ingen förvarning

Dels kan vagnarna sättas i rörelse utan någon förvarning när växlingsarbete pågår. Men farligast är de strömförande kontaktledningarna om någon skulle få för sig att klättra upp på en vagn.

– Föräldrarna borde informera ungdomarna om farorna, säger Stig Hoffner.

Det är Trafikverket som är ansvarigt för bangården där vagnarna står uppställda och där skadegörelsen sker.

– För det första är det alltid olagligt att beträda järnvägsspår utom på avsedda övergångar. Det känner tyvärr inte alla till, säger Rickard Granström, projektledare Underhåll på södra Malmbanan.

Svårt bygga stängsel

– Stängsla in hela bangården är problematiskt på många sätt eftersom den samtidigt måste vara tillgänglig för snöröjning och andra som jobbar där. Det krävs även samråd med angränsande fastigheter om ett stängsel. Kameraövervakning är inte heller oproblematiskt, det krävs tillstånd, säger Rickard Granström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!