Kritik mot utredningen av flygolyckan

Piloternas sista ord i cockpit offentliggjordes. Det väcker ilska hos norska pilotförbundet.

SVARTA LÅDAN. Ljuden från cockpit spelades in och lagrades i planets två svarta lådor som hittades vid olycksplatsen.

SVARTA LÅDAN. Ljuden från cockpit spelades in och lagrades i planets två svarta lådor som hittades vid olycksplatsen.

Foto: Statens haverikommission

Ritsem2016-03-11 17:34

Uppdatering: Haverikommissionen: Därför släpptes samtalet

Det var i onsdags som Statens haverikommission i Sverige publicerade en första rapport om flygolyckan i Oajevágge i närheten av Ritsem. Utredarna valde att offentliggöra piloternas sista minut i livet som hade lagrats i planets så kallade svarta lådor.

Det finns misstankar om att fel varningssignaler utfärdades. De framgår tydligt i den inspelning som transkriberades till en text i den 27-sidiga rapporten. Inspelningen talar för att piloternas instrument har visat att nosen på postplanet har pekat uppåt och att piloterna har trott att de har behövt kompensera genom att styra planet nedåt.

LÄS MER: Här är piloternas sista ord

LÄS MER: Det säger de svarta lådorna

Men beslutet att offentliggöra piloternas sista minut i livet väcker ilska och förvåning i det norska Pilotförbundet, rapporterar norska NRK Nordland.

– Information från en talregistrator kan missbrukas. I tillägg kan anhöriga och kollegor drabbas av trauma, säger Jo Bjørn Skatval i flygsäkerhetsförbund i Norsk flygerforbund, motstvarigheten till Pilotförbundet i Sverige till NRK.

Kollegor och anhöriga riskerar att traumatiseras av inspelat material från flygolyckor, menar Skatval. Piloter som avlider har heller ingen chans att försvara sig. Att offentliggöra deras ordval från dramatiska omständigheter riskerar att påverka deras eftermäle och dialogen riskerar att tolkas ur sin kontext. Enligt Skatval kan den långtgående effekten bli att piloter i värsta fall blir motvilliga till att använda sig av talregistratorer.

Men den norska haverikommissionen påpekar för NRK att de också kan publicera dialoger om det är relevant i utredningen.

– Innan vi offentliggör sådant har det genomgåtts av en process där de olika drabbade parterna har fått chansen att ge synpunkter, säger Kåre Halvorsen, chef för luftfartsavdelningen vid den norska haverikommissionen till NRK.

Det svenskregistrerade postplanet flög i norsk flygtrafik och var på väg från Oslo till Tromsö. Ovanför Jokkmokksfjällen fick planet plötsliga och ännu okända problem. De två piloterna ombord avled då planet störtdök ned i dalgången Oajevágge, två mil fågelvägen från närmsta bilväg i Ritsem.

NSD har sökt Statens haverikommission för en kommentar utan att lyckas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!