– Arbetet med avtalet har varit oerhört spännande och lärorikt. Det har varit lite armbrytning från tid till annan men vi har alltid nått en lösning tillslut. Det är en jättegrej att veta att det nu blir av. Dagens avtal ger fantastiskt många möjligheter för framtiden, sa LKAB:s dåvarande vd Lars-Eric Aaro till NSD i april 2012 efter att avtalet undertecknats.
Samarbetsavtalet syftar bland annat till att reglera LKAB:s ansvar för uppkomna skador med utgångspunkt i minerallagen. Avtalet beskriver kommunens och LKAB:s åtaganden gentemot varandra och reglerar formerna för samverkan rörande samhällsomvandlingen.
Läs mer: "LKAB köper mark för 430 miljoner"
Samarbetsavtalet är förhållandevis allmänt hållet. De principer som ska prägla samverkan parterna emellan är bland annat: "Samsyn och en förenad strävan mot gemensamt fastlagda mål", "öppen och tydlig kommunikation mellan parterna" och "förståelse för båda parters begränsningar och möjligheter".
I avtalet står också att parterna ska teckna fler, mer specifika avtal, bland annat ett genomförandeavtal för etapp ett. Och det är här förhandlingarna har strandat.
Genomförandeavtalet ska tydligare beskriva hur LKAB ska ersätta kommunens lokaler som måste flytta. Hur genomförandeavtalet ska tas fram står det inget närmare om i samarbetsavtalet.
Det avsnitt i samarbetsavtalet som rör ersättningsbyggnader slår fast att LKAB åtar sig att uppföra ny byggnader med tillhörande mark som kommunen sedan får äganderätt till. Ersättningsbyggnaderna ska till storlek och funktion motsvara de byggnader som måste rivas.
Vidare står att ändamålsenlighet och flexibilitet ska prioriteras och att "parterna är eniga om vikten av fortlöpande samråd i dessa frågor".
Samarbetsavtalet slår också fast att kommunen ska sträva efter att underlätta omvandlingsprocessen och "inom relevanta planförutsättningar utarbeta detaljplaner och miljökonsekvensbeskrivning enligt plan- och bygglagen för omvandligsprocessen och samhällsomvandlingen". Eventuella tvister ska avgöras i domstol.
Tommy Nyström (S) var kommunalråd under 2012 och undertecknade samarbetsavtalet. Eftersom han lämnat politiken hänvisar han till Birgitta Larsson (S) som var med och tog fram avtalet och ännu sitter i kommunstyrelsen.
– Du får ta det där med Birgitta. Men jag upplevde inga problem med det. Det är klart att det tog lång tid för att man skulle göra det ordentligt, men fullmäktige har antagit det och vi har jobbat i konstruktiv anda.
Han fortsätter:
– Sedan vad som hänt nu har jag ingen aning om. Och det finns en annan ledning nu som får sköta det.
Anders Furbeck, dåvarande direktör för samhällsomvandlingar på LKAB, kommenterade också avtalet i NSD 2012:
– Det är ingenting man snyter ur näsan. Vi som två parter ska komma överens om hur den skada LKAB förorsakar genom gruvbrytningen ska regleras. Samverkansavtalet beskriver en mängd åtaganden över en lång tid. Vi ska diskutera vad vi ska göra här och nu och ta fram tydliga planer, projekt och delprojekt för det.
NSD har sökt både Lars-Eric Aaro och Anders Furbeck för kommentarer men har inte fått tag i dem.