Verksamhetschefen om Folktandvårdens kris

Folktandvårdens kris kommer att leda till en positiv utveckling. Det är verksamhetschef Clivia Erdel-Kickeritz övertygad om.– Om vi ser möjligheter och inte bara hinder är jag övertygad om att vi ska lyckas med vårt uppdrag.

"Om vi ser möjligheter och inte bara hinder så är jag övertygad om at vi ska lyckas med vårt uppdrag", säger verksamhetschef Clivia Erdel-Kickeritz.

"Om vi ser möjligheter och inte bara hinder så är jag övertygad om at vi ska lyckas med vårt uppdrag", säger verksamhetschef Clivia Erdel-Kickeritz.

Foto: Marie Ridderström

GÄLLIVARE2014-02-05 19:45

Vid Arbetsmiljöverkets inspektion av Gällivare folktandvård framkom brister i den psykosociala arbetsmiljön, brister i kommunikation mellan ledning och personal samt rädsla och oro hos personalen.

– Vi är inne i ett förändringsarbete och man kan inte få hundraprocentigt stöd av personalen i ett förändringsarbete. Gällivare har haft det tufft i många år och är i behov av förändringar i struktur och arbetssätt, säger verksamhetschef Clivia Erdel-Kickeritz.

Teamtandvården ska utvecklas och vårdköerna kapas med inhyrda stafettandläkare.

– Vi ser med största allvar på arbetsmiljöproblemen. Vi har högre sjukfrånvaro än vi önskar och tandläkare upplever stress och tidspress. Vi har tio duktiga tandläkare och är fullt bemannade sedan några månader tillbaka, säger hon.

Försenad 41 månader

Flera tandläkare och tandsköterskor har sagt upp sig vid kliniken.

– Det är självklart jättetrist att tappa personal men man ska respektera medarbetares beslut. Det är inte så ovanligt att man väljer att satsa på något annat i sitt liv, säger hon.

Folktandvården i Gällivare är 41 månader försenade med revisionstandvård för vuxna.

– Vi var mycket mer försenade när jag började. Vårt mål är att alla patienter ska få vård i lämplig tid. Vi har gjort enorma framsteg inom barntandvården och äldretandvården. Vår personal kan vara stolt, självklart finns det alltid förbättringsområden. Vi har redan upplevt mycket framgång men tyvärr glömmer man i bland bort det man uppnått och fokuserar för mycket på det som brister, säger hon.

"Vi är varandras arbetsmiljö"

Clivia Erdel-Kickeritz säger att personalen måste få struktur och arbetsro.

– Den allmänna stressnivån har ökat i samhället med mycket krav både i arbetsliv och privatliv. Patienterna ställer mycket högre krav och är pålästa. Vi lever inte i helprotesernas värld längre som tur är och vi har kompetens att möta det.

– Alla kan vi bli bättre i kommunikation, både ledning och medarbetare. Vi tar hjälp av företagshälsovården som kan fånga upp medarbetare som mår dåligt, samtidigt tror jag att det kan bli bättre med teamutvecklingen och mindre arbetsgrupper som kan stödja varandra.

– Vi är alla varandras arbetsmiljö och klinikledningen ska stödja medarbetarna när vi försöker uppfylla vårt mål. Patienten är medelpunkten. Det är dem vi är till för. Jag ser mycket positivt på utvecklingen av denna arbetsplats, bara vi tar oss genom dalen kommer vi att lyckas, säger Clivia Erdel-Kickeritz.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om