Sebastian Johansson och Isabella Siljegren bor i en av Topbostäders fastigheter i Repisvaara. På gatan har bostadsbolaget två fyravåningshus och två trevåningshus, alla relativt nybyggda.
Under andra veckan av januari var det mildgrader i Gällivare. Sebastian Johansson hade bara sovit i några timmar när han på förmiddagen blev väckt av något blött i ansiktet.
– Jag hade varit och jobbat natt och hade kanske sovit i två timmar. Så vaknade jag av att det droppade vatten och var blött i hela sängen, berättar han.
Han skyndade sig upp och flyttade på sängen och mattan, tog fram hink och golvmopp och lade ut handdukar på golvet.
– Vanligtvis jobbar jag förmiddag, så egentligen skulle jag inte ha varit hemma. Då hade väl allting blivit förstört. Det droppade ju hela dagen fram till kvällen, säger han.
Sebastian ringde upp Topbostäders fastighetsvärd för bostadsområdet.
– Han kom väl kanske sex timmar senare, kom in och tittade och tog ett kort och sen for han därifrån.
Vad har hänt sedan?
– Ingenting.
Nu har över sex veckor gått sedan läckan. Både Sebastian och Isabella har ringt Topbostäder vid ett flertal tillfällen, berättar de.
– Senast för två-tre veckor sedan sa fastighetsvärden att "vi kommer idag", men han har fortfarande inte kommit, säger Isabella.
Sebastians pappa Stefan Johansson har också legat på och ringt fastighetsvärden vid flera tillfällen.
– Han har sagt att jag inte har någonting med saken att göra eftersom jag inte är hyresgäst. Senast för en och en halv vecka sedan ringde jag och frågade varför de inte har gjort något. Då sa han att jag var otrevlig, säger han.
Sebastian Johansson och Isabella Siljegren har bett om att Topbostäder ska installera en avfuktare i lägenheten eftersom de är rädda för att det ska bli fuktskador. Men de säger att fastighetsvärden sagt att han inte tycker att det behövs. Men de har tagit hjälp av en fuktmätare som visat upp till 100 procents luftfuktighet i sovrummet.
– Vi är ju rädda för att det ska bli mögel och förstöra hela lägenheten, säger Isabella.
Topbostäders fastighetsvärd i området vill inte svara på varför han inte hjälpt Sebastian och Isabella.
– Det får du ta med vår vd, säger han.
Vattenläckan är inte det enda problemet Sebastian och Isabella haft med lägenheten. Hösten 2022 fick de problem med silverfiskar. Och inte bara i badrummet.
– Nej, de var överallt. Både i köket, vardagsrummet och i sovrummet. Även med det har vi ringt jättemånga gånger, säger Isabella.
Sedan ett par månader tillbaka har hon tillfälligt flyttat hem till sina föräldrar på grund av silverfiskarna. Hon har haft svårt att sova och mått dåligt över att ha dem i lägenheten.
–Vi anlitade Anticimex själva för att de skulle komma hit och hjälpa oss.
För en tid sedan blev företaget som bekämpar skadedjur anlitade även av Topbostäder och de har nu satt ut fällor på samtliga våningsplan i trapphuset.
– Men det tog ju ett och ett halvt år för dem att göra något sedan vi började klaga, säger Sebastian.
Sebastian Johansson och Isabella Siljegren känner sig dåligt bemötta, att de inte blivit tagna på allvar.
– Vi betalar över 9 000 kronor i månadshyra, men för vad? Vi vill att Topbostäder fixar det här nu. Vi har haft det så här i över sex veckor, säger Isabella.
– Ja, vi borde bli kompenserade, säger Sebastian.
Topbostäder vd, Carina Royson, beklagar Sebastians och Isabellas upplevelse och skriver i ett mejl till NSD:
"Topbostäder tar situationen på största allvar och beklagar djupt att de berörda hyresgästerna på Snöfallsgatan inte är nöjda med vårt bemötande de fått i samband med vattenläckaget i sin lägenhet."
Hon skriver vidare att bostadsbolaget har tagit hjälp av företaget som byggde fastigheten för att lokalisera och åtgärda orsaken till läckan, men att man ännu inte har lyckats.
"Trots de åtgärder som hittills vidtagits har det inte varit tillräckligt för att lösa problemet till de drabbade hyresgästerna. Jag har kallat byggföretaget till ett möte för att gemensamt komma fram till en hållbara lösning på detta problem. Efter mötet kommer vi att ge de berörda hyresgästerna all nödvändig information, gällande vilka åtgärder som planeras och hur vi går vidare."
När det gäller eventuell ersättning svarar Carina Royson att Topbostäder kommer att kontakta hyresgästerna.
"Gällande ersättning för att de inte kunnat nyttja sin lägenhet till fullo på grund av vattenläckaget, kan göra att de kommer att få en ersättning/men i nyttjande och det betalas då ut av Topbostäder. Vi kommer att ta kontakt med berörd hyresgäst och informera."
När det gäller problematiken med silverfiskarna säger hon att det också är något som Topbostäder tar på allvar.
"Gällande silverfiskar så är vi medvetna om det obehag de kan medföra, och vi beklagar situationen. Anticimex är inkopplade på problemet, saneringen kan ta tid men är påbörjad och vi kommer även här löpande informera våra hyresgäster om hur situationen ser ut och vad som händer."
Samma dag som NSD tagit kontakt med Topbostäder hörde företaget av sig till Sebastian och Isabella.
– Fastighetsvärden ringde och sa att de ska komma hit med en avfuktare nu, säger Sebastian.