Vägen västerut har rustats för 70 miljoner

I helgen firades invigningen av Sjöfallsvägen, Vägen västerut, som byggts om för 70 miljoner. -Vägen är som ett salsgolv, gudomlig, säger Martin Suor-ra, uppvuxen i väglöst land.

Samen Ivar Kuorak som gläds över den nyrustade vägen

Samen Ivar Kuorak som gläds över den nyrustade vägen

Foto: Marie Ridderström

GÄLLIVARE2008-10-06 06:00
Många människor samlades under lördagen vid vackra Vusmobäcken för att fira invigningen av den nyrustade Sjöfallsvägen.
Vägverket region norr har under tre år byggt om 4,5 mil på sträckan Luspen-Ruokto, som nu är klar för trafik.
Det firades med bandklippning, högtidstal, korvgrillning och kaffe.
- För oss betyder det här jättemycket. Vi har investerat 70 miljoner i vägprojektet. Detta var en av de sämsta vägarna i Norrbotten och vi tycker att det är väl använda pengar. Vägen sammanknyter världsarvet och möjliggör för besöksnäringen att utvecklas, säger ställföreträdande vägdirektör Per-Mats Öberg.
Kommunalråden var där
Kommunalråden från Gällivare och Jokkmokk medverkade.
- Vägen betyder oerhört mycket för både boende och besökare i Laponia. Detta är en avgörande faktor för utvecklingen i Laponia. Vägverket har gjort ett bra arbete, jag har bara lovord, säger Tommy Nyström.
Anna Hövenmark, Jokkmokk, instämmer:
- För Laponia är det jätteviktigt, det här hade behövt göras för länge sedan, men det är bra att det är gjort, säger hon.
Bertil Pittja, som bor i området, säger att vägen är härlig att köra på.
-De som bor i Kirjaluokta och Aggala, och pendlar till sina jobb i Gällivare och Jokkmokk, är väldigt nöjda. Enda nackdelen är väl om hastigheten ökar och stör rennäringen för Kaitum sameby som har betesmarker i området.
Utvecklar Laponia
En avspark för utvecklingen i Laponia, säger Inger Junkka, som driver Stora sjöfallets turistanläggning.
- Tidigare var vägen sprucken, bucklig och inte kul att köra. Vi fick höra kritik av alla våra gäster. Nu har vi tillgång till en väg som är helt fantastisk, som strykjärn på en strykbräda, säger hon.
En av talarna var samen Ivar
Kuorak som gläds över den nyrustade vägen, men som önskar hastighetsbegränsning till 50 kilometer i timmen vid Renhagen och övriga byar efter vägen.
Den uppskattade musikaliska underhållningen stod Kenneth Widmark från Skellefteå för.
Sjöfallsvägen eller Vägen västerut har byggts om genom förstärkningar, ökad bärighet och ny beläggning. Vid invigningen medverkade även projektledare Jan Nilsson samt entreprenör Martin Olofsson från företaget Asfaltsbeläggningar i Boden.
Föddes i väglöst land
Martin Suorra deltog i firandet.
- Vägen är som ett salsgolv, gudomlig. Jag kommer ursprungligen härifrån, men jobbet och kärleken drog mig till Gällivare. Det vete sjutton om jag inte flyttar tillbaka när vägen är så fin.
Martin Suorra föddes 1951, i väglöst land vid Stora Sjöfallet. Om somrarna bodde familjen i tältkåta, om vintern i torvkåta.
- Vägen kom 1965. Förr skedde alla transporter via sjön. Jag har sett utvecklingen, från självhushållning, industrisamhälle och IT-samhället. Svårast är IT-samhället, det är så jäkla mycket. Det går så fort alltihop, människan hinner inte reflektera, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!