Vägen som spårat

Eftersatt underhåll av E 10 sträckan Stenbron-Aitik gör den till en trafikfara vintertid.- Den är så spårig att det blir farligt, säger Eric Granberg, som kör sträckan dagligen.- Vi har haft några bärgningar där varje vecka sedan snön kom, säger Kjell Hansson, Assistanskåren.

Eric Granberg.

Eric Granberg.

Foto: Maria Ödalen

GÄLLIVARE2010-11-09 06:00
Eric Granberg och hans familj bor i Leipojärvi och trafikerar sträckan Aitik-Stenbron två gånger om dagen på sin väg till och från Gällivare. Då han och frun börjar arbetet olika tider pendlar de i två bilar och de har också sina barn med sig på vägen.
- Vi kör ofta sträckan tidig morgon och sen eftermiddag. Den är så spårig att det blir farligt och det känns väldigt obehagligt att köra på vägen. Den är ju hårt trafikerad med mycket tung trafik. Vi har passerat många avåkningar längs vägen och ser bärgningsbilen på plats dagligen, säger han.
Bärgare Kjell Hansson, Assistanskåren bekräftar det Eric Granberg säger:
- Vi har fått dra upp några bilar varje vecka längs den sträckan sedan snön kom. Vägen är ju hemskt spårig just den biten mellan Stenbron och Aitik.
Eric Granberg och andra i Leipojärvi har tryckt på hos Transportverket.
- Det enda som hänt är att en skylt som varnar för spårig väg har satts upp. Vägen är i så dåligt skick att det inte hjälper vare sig att ploga eller sanda. När ska hastigheten sänkas? Förhoppningsvis innan det sker en riktigt allvarlig olycka. Nu är det 90 och 100 knyck som gäller efter sträckan, säger han.
Enligt Fredrik Forsberg, sektionscheg för väg- och underhåll i Trafikverkets region nord, ska den aktuella vägsträckan åtgärdas till sommaren. I bästa fall.
- Vi har viljat göra något åt vägen tidigare men inte haft pengar. Nu ligger den högt i prioritet för nästa sommar. Sannolikheten är stor att den åtgärdas då, säger han.
Mycket mer än att ploga och sanda vägen fram till dess går inte att göra, hävdar Trafikverkets driftchef för region nord, Kristian Eriksson.
- Vi ska föra diskussioner med vår entreprenör på sträckan om att man eventuellt kan lägga in resurser så den hyvlas oftare. Någon hastighetssänkning är inte aktuell. Det är trafikanternas ansvar att anpassa hastigheten efter rådande väglag och väder, säger han.
Torbjörn Lennelöv, Trafikverkets driftledare i Gällivare, är av annan åsikt:
- Vi planerar för att sänka hastigheten till 70 kilometer i timmen. Det gör inte vägen bättre men minskar olycksrisken. Ansökan om tillfälliga förhållningsregler längs sträckan har skickats in, förhoppningsvis sänks hastigheten i veckan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om