År 2016 körde ett plan som kom från Arvidsjaur av landningsbanan. Planet var av modell Fokker f28 Mark och opererades av det rumänska företaget Carpatair för Nextjets räkning. Flygplanet hade 55 passagerare. När planet landade på den slaskiga banan uppstod en kraftig studs och planet girade åt vänster. Piloten ropade ”dual reverse and speed brake” men det var lite för sent. Planet körde av banan, ut på en snötäckt gräsplan. Inga personer kom till skada men mindre skador uppstod på planet.
Statens haverikommission utredde avåkningen som ett allvarligt tillbud och nu har myndigheten kommit med ett sista svar på de åtgärder som Transportstyrelsen tagit fram för att förhindra att liknande olyckor sker i framtiden. Transportstyrelsen har bland annat kontrollerat flygplatser med förhållanden som kan innebära högre risk vid landning. Haverikommissionen bedömer svaret som tillfredställande.
I Sverige inträffade år 2016 totalt fyra stycken avåkningar men det var en topp i statistiken år 2011 och år 2014- då det skedde 14 stycken. Sett till hela världen ligger Europa på en mittenplats vad gäller andelen avåkningar per flygrörelser. I Nordamerika sker minst avåkningar.
Statens haverikommission kom fram till att olyckan berodde på en rad faktorer. En av dessa var att uppgifterna som besättningen fick om vägunderlaget inte var tillförlitliga och detta beror på att skillnaden mellan den uppmätta friktionen och den verkliga ofta är stor. Hur mycket friktion det faktiskt blir när planet landar beror exempelvis på planets däck och vikt. En annan orsak var att flygplanet inte bromsade nog hårt och snabbt vid landningen och att flygplanet inte sänkte farten från det att det nådde 50 fots höjd.
Haverikommissionen konstaterar att det under omständigheterna som rådde den där dagen i april, kort landningsbana och vinterväglag, krävs särskilt noggrann planering. I slutrapporten föreslås att det ska tas fram ett koncept, en manual, för säker landning som är användbar för alla flygplanstyper. En sådan finns inte nu som gäller för sträckan från tröskeln på banan till det att planet stannat.
– Då har vi rekommenderat att införa ett koncept för landningar som inte är flygplanstypsbundet och som inkluderar tröskelpassagen, säger Nicolas Seger, utredningsledare i det specifika fallet.