Underkänd i skolan

En 15-årig pojke med diagnosen adhd fick inte den hjälp han har rätt till i skolan.Detta resulterade i att han fick underkänt i alla ämnen utom slöjd det senaste läsåret. Och hans mamma fick inget veta förrän det var för sent.

GÄLLIVARE2010-09-16 06:00
Den nu 15-årige pojken fick diagnosen adhd år 2007. Därefter har han gått från Mariaskolan till Sjöparksskolan, medan utredning på utredning pågått utan konkret resultat gällande hans behov av stödinsatser.
Tog droger
- För en person med adhd är det viktigt med lugn och stabilitet. De har svårt att byta skola och anpassa sig till nya grupper. Min son hade behövt stöd när han gjorde det men fick det inte. Han skulle ha fått börja i en mindre klass eller fått en assistent i skolan omgående efter att han fick diagnosen, säger mamman.
Men detta drog ut på tiden och snart skulle det visa sig att pojken som 14-åring tog droger och umgicks med kända drogmissbrukare.
- Jag blir så lugn när jag gör det, var hans svar till mig på varför, säger mamman.
Hösten 2009 fick pojken plats på ett behandlingshem i Kalix och även gå skola där. När vårterminen i år var till ända och mamman fick veta att hennes son hade underkänt i alla ämnen utom slöjd, fick hon en chock.
Stadig grund
- Jag fick veta det när det var för sent. Jag visste att det varit problem för honom med skolan men att det var så illa hade ingen talat om för mig.
Hon påtalar vikten av en stadig grund att stå på för att skolgången för en person med adhd ska fungera.
- Min son bad om att få byta till en mindre klass även i Kalix. Det gjorde han innan två månader gått på höstterminen men det drog ut på tiden. Får han den hjälp han behöver för att gå framåt, så växer självförtroendet och självkänslan med det. Om han hade fått det tidigare hade han säkert klarat skolan.
Först nu i dagarna har pojken fått börja i en resursklass.
Efterlyser samarbete
- I den blir han sedd för den han är. Han säger att det är jätteskönt och att det gått bra att jobba i skolan sedan dess, säger mamman.
Hon efterlyser bättre samarbete mellan BUP, skolan och socialen.
- Mera tydlighet i vem som ansvarar för vad och att skolan talar om vilka rättigheter man har i en sådan här situation. Nu har vi äntligen fått hjälp men vi har fått kämpa hårt för den.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om