Trafikverket har därför beslutat avbryta upphandlingen. Då det finns kommersiell konkurrens om flyglinjen upphör det statliga stödet.
– Om vi har bolag som anmäler att de vill köra på kommersiell basis utifrån kraven på trafikplikt, och det är bolag som har muskler att kunna flyga, så är vårt uppdrag att avbryta upphandlingen, säger Arnold Vonkavaara, regionchef för Trafikverket.
Trafikverket upphandlar olönsam flygtrafik som är transportpolitiskt motiverad för att stärka en grundläggande tillgång på transporter i hela landet. Enligt EU:s regler får detta endast göras om inget flygbolag vill driva kommersiell trafik på linjen.
– AS Estonian Air är ett estländskt väletablerat bolag, i storlek och förmåga att jämföra med SAS, säger Arnold Vonkavaara.
I dag trafikeras flyglinjen av Nextjet AB. Det avtalet rullar på till 25 oktober 2015. Gällivares blivande kommunalråd Lars Alrikson, (M), tror att något av flygbolagen kommer att backa ur.
– Jag är inte så övertygad om att det blir två bolag som bedriver verksamheten. Vi får väl se vilket av bolagen som fullföljer.
För oss har en direktflygning till Stockholm varit högsta prioritet hela tiden, även om det finns fördelar med mellanlandningar i Kramfors för arbetare i gruvindustrin och för sjukhuspatienter. De ska bli intressant att se vad flygbolagen erbjuder för planstorlekar, jetstorlekar innebär större och snabbare plan. Det här kan påverka prisbilden positivt. Vi får avvakta och se koncepten, säger Lars Alriksson.