Tredubbel räkning för hunden Elton

Veterinärräkningen tredubblades utan att familjen meddelades. ”Varför ringde de inte? Jag trodde man informerade djurägarna innan man drog ut tio tänder”, säger Ingela Karlsson. ”När det gäller djurs tandvård kan det vara svårt att säga exakta priser innan man har en fullständig bild av tandhälsan”, säger veterinär Julia Engqvist.

Ingela Karlsson med hunden Elton vars besök hos veterinären blev dyrare än planerat.

Ingela Karlsson med hunden Elton vars besök hos veterinären blev dyrare än planerat.

Foto: Monica Olofsson

GÄLLIVARE2019-07-06 16:10

När Ingela Karlssons pappas elvaårige shih-tzu Elton togs till veterinären bestämde de sig för ett tandvårdspaket som skulle kosta 2900 kronor. Då skulle tandsten tas bort och i alla fall en tand dras bort som var lös. Enligt Ingela Karlsson fick de veta att det skulle bli dyrare om fler tänder måste dras bort. Hon kryssade visserligen i att fler tänder fick dras bort om det behövdes. Men när hunden hämtades upp fick de en smärre chock, tio av Eltons tänder var utdragna och slutnotan var 9600 kronor. Något veterinären aldrig meddelade dem om innan, enligt Ingela Karlsson.

– Jag förstår inte varför man inte ringer för att kolla med djurägaren när det rör sig om så pass stor skillnad i pris. De fick inte heller veta varför man dragit ut tänderna, säger Ingela Karlsson.

Hon vill varna andra djurägare så att de inte råkar ut för samma sak.

– Har man fått ett pris så ska man se till att få det på papper. Jag tycker att veterinärstationen definitivt ska ringa och informera djurägaren när det blir en så pass stor skillnad på priset, säger hon.

Ägaren till Lapplands djurklinik, Julia Engqvist, säger att hon inte kan kommentera specifika fall då sekretess råder.

– Vi försöker alltid att kommunicera så bra som möjligt med våra kunder och det gäller även kring kostnader. Det ligger såklart även i vårt intresse att ha nöjda djurägare, inte bara nöjda djur, säger hon.

När det gäller djurs tandvård säger hon att det kan vara svårt att ge exakta priser innan man har en fullständig bild av tandhälsan men säger att det kommuniceras tydligt till djurägare.

Finns det en kostnadsgräns då man kontaktar kunden?

– Det är hur man kommer överens med djurägaren, vi vet ju inte hur djurägarens ekonomi ser ut. Det kan uppfattas som påhopp om man ifrågasätter, säger Julia Engqvist.

Då tolkar jag det som att det kan hända att räkningen blir trippel så dyr utan att ni kontaktar kunden?

– Vi ser över våra rutiner hela tiden och försöker hela tiden vara tydliga i vår kommunikation. På förekommen anledning så kommer vi att se över våra rutiner en extra gång innan semestern börjar, säger Julia Engqvist.

Via e-post skriver hon: "Pris blir inte trippel så dyra. Men det handlar även om djursäkerhet – ibland ligger de i narkos där vi måste ta snabba beslut då det kommer saker man inte har räknat med. Annars kan det skilja sig en liten del då man inte vet allt från början, men det försöker vi alltid förklara innan."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om