Efter att en elev på sjöparksskolan i Gällivare gjort ett simprov började hon att krampa. Elevens assistent stod intill bassängkanten och hoppade snabbt ner för att dra upp henne ur vattnet.
– Kramperna kan inträffa när eleven tagit ut sig, eller känner sig stressad. Assistenten märkte att hon inte svarade på tilltal och agerade, säger en anställd på simhallen.
Han slog själv numret till ambulans - och fick sedan vänta i tre minuters kö innan någon svarade hos SOS Alarm.
– Det är inte bra. När jag inte fick svar så provade vi ringa direkt till akutmottagningen, men där var det inte heller någon som svarade. Men precis då fick jag tag på SOS, säger den anställde.
Hur reagerade du på detta när SOS väl svarade?
– Det var inte direkt läge att börja tjata utan hon på SOS gjorde sitt jobb. Men jag sa åt ambulanspersonalen att de gärna fick hälsa min kritik till SOS, säger den anställde.
Han berättar att liknande händelser inträffat på simhallen förut, och då var det hans kollega som fick sitta i telefonkö.
– Det finns inget vi kan göra. Men det är tråkigt att det ska bli så här när det handlar om människors hälsa, säger han.
Det var cirka 40 andra elever på plats i simhallen när tillbudet inträffade. Enligt personalen var läget under kontroll medan man väntade på ambulans.
Daniel Lundin, platschef på SOS Alarm i Luleå var förvånad över väntetiden. Efter att ha kollat upp ärendet menar han att kopplingstiden bara varit fem sekunder.
– Det blir en utredning om vad som kunnat orsaka detta. Men i mina ögon verkar det som ett tekniskt strul, och har det här hänt förut kanske det är något med telefonen som använts från simhallen, säger han.
Han påpekar att SOS Alarm kommer att ha en dialog med personalen på simhallen under torsdagen.
– Vi kommer nog att be dem ringa på samma sätt som i dag och testa om det är något fel från just den telefonen, säger Daniel Lundin.
På SOS Alarm är snitttiden för att bli kopplad åtta sekunder.
Från kommunens fritidsförvaltning skriver fritidschefen Sven Lundgren i ett mejl till NSD att även de kommer att följa upp ärendet och prioritera detta.