Torbjörn Lennelöv, projektledare för Underhåll väg hos trafikverket är bekant med problemet för byborna i Kääntöjärvi. Och han tror inte att de är ensamma om det.
– Det är helt klart ett växande problem befolkningen ute i byarna blir allt med åldersstigna. De kanske inte längre klarar upp att lösa snöröjningen för de enskilda vägarna själva, säger Lennelöv.
Hur det ska lösas har han inget svar på. När trafikverket upphandlar underhåll för det allmänna vägnätet ställs inga krav på att de enskilda vägarna ska ingå i det.
– Sen ställer vi också tidskrav på entreprenören för uppdragen på allmänna vägar. Entreprenören gör då en kostnadsberäkning och anpassar resurserna till att klara just tidskravet. Då når man den effekten att de enskilda vägarna inte kan plogas, säger Torbjörn Lennelöv.
Annelie Markström, trafikverket i Luleå, arbetar med just enskilda vägar.
– I grunden ligger ansvaret på föreningen, man kan i stort sett säga att de äger vägen. Ungefär som trafikverket äger E10:an, förklarar hon.
Men är det rätt att de som råkar bo på enskild väg måste betala mer för vägunderhåll än andra kommuninvånare?
– Ibland kan det vara så att det byggts en fastighet och en väg till den som aldrig varit allmän väg och sedan stått kvar som det. Eller så har trafikverket byggt om och gjort en större väg intill. Då har den gamla vägen blivit enskild, säger Annelie Markström.
Byborna kan i så fall ansöka om att ändra tillbaka vägens status till en allmän väg.
– Men det är ingen lätt process och jag kan säga att det är nästan ingen väg som ändrats tillbaka, säger hon.