Trafikkaos på E10: "Hur svårt ska det vara?"

Flera lastbilar har inte lyckats ta sig upp för Muorjevaarabacken. I en och en halvtimme har trafikstockningen pågått. "Man går bara och väntar på en olycka", säger lastbilsföraren Raymond Eitzenberger som sitter fast i kön.

Foto: Raymond Eitzenberger

Gällivare2018-01-17 14:13

Åkaren Raymond Eitzenberger hade som plan att ta sig till Riksgränsen innan 16 på onsdagen för att kunna lasta gods. Klockan 13.45 hade han suttit i cirka en och en halvtimme vid Muorjevaarabacken längs E10 i väntan på sandbil.

– Jag ringde polisen för en och en halv timme sedan. Ska det vara så svårt att beordra ut en sandbil? Nu står det 4-5 ekipage med lastbilar bakom mig.

Orsaken till trafikstockningen är ett antal utländskregistrerade lastbilar som, trots snökedjor, inte kunnat ta sig upp för backen.

Raymond Eitzenberger berättar att en del har chansat och kört förbi.

– Vad händer om de får möte i backen? Du kan ju tänka själv om ett ekipage på 50-60 ton måste pallnita i nedförsbacke.

Han menar att ansvaret ligger hos Trafikverket och han upplever att underhållet blivit sämre och sämre.

– Ska det krävas en olycka innan det kommer en sandbil?

– Det är under all kritik. Vad betalar vi vägavgifter och skatter för om man inte kan underhålla vägarna? Det kan inte vara svårt att förutse att det ska bli halt och ha en viss beredskap, säger Raymond Eitzenberger.

– För fanns det ju väghyvlar som hyvlade av vägarna. Nu är det isvalkar och vi som kör lastbil har bredare däck. Man kastas runt i hytten hela tiden.

På Trafikverkets sajt är läget på vägen mellan Skaulo och Stenbron "mycket besvärligt" på grund av snörök och snödrev, men problemen skulle ha åtgärdats under natten mot onsdagen.

Uppdatering, 14.36:

Nu befinner sig en sandbil på platsen för att åtgärda halkan enligt Trafikverkets pressinformatör Camilla Hult.

Är det normalt att det dröjer två timmar innan det kommer en sandbil?

– Jag kan inte svara på det i det här specifika fallet. Det kan ju varit så att den här sandbilen varit upptagen någon annanstans, säger Camilla Hult.

Hon säger att vägunderhållet prioriteras utifrån ett klassystem som kallas "Standardklass Vinter". Där klassas E10 enligt "Standardklass 3", vilket underhålls enligt principen: "När det kommit 1 cm snö, har plogbilen normalt 4 timmar på sig att ploga sträckan. 4 timmar efter avslutat snöfall ska det finnas åtminstone snö- och isfria hjulspår på vägen.Snösträngar kan alltså förekomma. Halkbekämpas normalt med salt."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om