Tio kilometer stenskott
Vägverket har problem med sträckan Stenbron-Gällivare. På den milslånga sträckan påbörjades ett beläggningsarbete under våren som skulle vara klart i maj - men nu står det stilla. Problememet är att beläggningen släpper.
Många bilister som kört sträckan Gällivare-Stenbron har anmält skador på sina bilar till Vägverket.FOTO: John Filipsson
Foto: John Filipsson
200 anmälningar
Drygt 200 anmälningar har Vägverket fått ta emot av trafikanter som anser att de har fått sina fordon skadade.
- Alla anmälningar som kommer in behandlas och bedöms av våran juridikavdelning, säger Jan Nilsson som är projektledare.
För närvarande pågår inget arbete på vägsträckan. Hastigheten är fortfarande begränsad till 70 kilometer i timmen vilket irriterar många bilister i sommarvärmen.
Många väljer att chansa och köra fortare, men det medför också ökade risker för stenskott.
"Ta en annan väg"
Vägverket har uppmanat trafikanterna att välja en annan väg. Detta genom att svänga av mot Kiruna på väg 45 och sedan vika av mot Gällivare flygplats för att ta sig vidare till centralorten. En betydligt längre väg för de som dagligen pendlar.
Vägverket misstänker att det kan vara fel på det klister som använts till beläggningen. Nu låter man analysera det för att se om misstankarna stämmer.
- Vi kan inte heller lägga på en ny beläggning ovanpå den tidigare om det visar sig att våra misstankar är riktiga, säger Jan Nilsson.
Analysresultatet hoppas Vägverket ha i sin hand redan under kommande vecka, för det börjar bli bråttom.
- Ska vi hinna lägga på en ny beläggning bör det ske under juli månad. För redan i augusti kan det bli så kallt att det ställer till ytterligare problem för oss.
Ny vindruta - två gånger
Erik Granberg och hans fru pendlar varje dag in till Gällivare från Leipojärvi. Hittills har han tvingats byta vindruta på bilen två gånger sedan i våras med korta intervaller.
Men Vägverket har inte betalt ut någon ersättning till dem, trots att Granbergs anser att skadorna har uppkommit på sträckan Stenbron-Gällivare.
- Men nu har vi inte råd att hålla på så här längre, säger Erik Granberg. Vi får i stället välja en annan väg, trots att den blir längre och därmed dyrare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!