Teleavbrott i tre veckor – kunde inte larma

I tre veckor har det varit tyst i telefonen hos tolv hushåll i Koskullskulle. För en av de drabbade blev det extra stora konsekvenser. "Jag ramlade och kunde inte använda mitt trygghetslarm", berättar en kvinna för NSD.

Foto: Kurt Engström

Gällivare2015-05-06 18:52

En trasig kabel har varit boven i dramat när tolv hushåll i Koskullskulle varit utan fast telefoni sedan mitten av april. För Fanny Oskarsson blev det tyst i luren redan söndagen den tolfte april.

– Jag har mobil, men jag är van vid att den fasta ska fungera. Jag har bott här i över 50 år och aldrig varit med om att telefonin varit borta så länge, berättar hon.

En 93-årig kvinna som också drabbats av avbrottet och som inte vill medverka med namn har haft det mer besvärligt. I flera veckor har hon knappt haft kontakt med någon annan människa, då hon endast har fast telefoni. Dessutom har hennes trygghetslarm som är kopplat till det fasta nätet inte fungerat - och det som inte får hända hände.

– Jag ramlade och kunde inte ringa eller larma någon. Min son hade sedan innan ringt och ordnat med kommunen att hemtjänst skulle komma fem gånger om dagen och en gång om natten medan telefonin var

borta. Men de kom ju först flera timmar efter jag ramlat, berättar kvinnan.

Efter fallet fick hon förra veckan ett nytt trygghetslarm installerat som går på det mobila nätet. Men det är fortfarande tyst i telefonen och kvinnan har svårt att kommunicera med omvärlden.

– Jag förstår inte att det ska ta så lång tid. Det är jättejobbigt, säger hon.

Roija Rafii, pressinformatör på Telia, menar att det är nätägaren Skanovas blykabel som skadats och att det knepiga aprilvädret ställt till det.

– De har inte kunnat gräva upp kabeln på grund av väderförhållanden. Först tinade det, sen frös det på och tjälen kom tillbaka. Men de arbetar just nu med att tina upp kabeln, förklarar hon.

Rafii tillägger att det är beklagligt att en kund ska drabbas så som den 93-åriga kvinnan.

– Det är kommunens ansvar att se till att hantera trygghetsfrågan om det blir avbrott, men det är givetvis beklagligt att en kund ska bli drabbad på det sättet, säger hon.

Förhoppningen är att arbetet ska gå så snabbt som möjligt och ett preliminärt datum för en lagad kabel är satt till fredag den 8 maj.

– Sen kan vi inte ge någon garanti för att det är klart just den dagen, säger Roija Rafii.

Kullenbon Fanny Oscarsson köper dock inte förklaringen.

– Varför började de inte värma upp kabeln tidigare helt enkelt. Det är inte klokt att det ska ta sådan tid, säger hon.

NSD har sökt ansvariga för trygghetslarm på Gällivare kommun utan framgång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om