Tågstoppet pågår till på tisdag

Det jobbas dygnet runt med att bärga godståget som spårade ut under onsdagsmorgonen. Den största utmaningen är att få material och maskiner till platsen som ligger en kilometer från närmaste väg.

Foto: Trafikverket

GÄLLIVARE2019-02-08 19:05

Bärgningsarbetet har påbörjats av godståget som spårade ur strax norr om Gällivare. Det var vid sex under onsdagsmorgonen då tåget spårade ur och välte. Olyckan orsakade totalstopp i tågtrafiken.

Den första prognosen var att tågstoppet på sträckan skulle pågå fram till måndag vid midnatt. Nu har prognosen flyttats fram och tågtrafiken norr om Gällivare beräknas kunna gå som vanligt först under tisdag kväll.

– Det har inte inträffat något men det är svårt att göra en första prognos sett till både bärgnings- och återställningsarbetet som har påbörjats. Det ska rensas på vagnar och när det är gjort ska hela spåranläggningen och kontakledningsanläggningen återställas, dit hör även stolpar, fundament, slipers och spår, så det blir ett nybygge på plats kan man säga, säger Anders Moritz, kommunikatör på Trafikverket.

Arbetet försvåras av tåget ligger i skogen cirka en kilometer ifrån närmaste väg.

– Det är en hel del logistik för att få material och maskiner på plats. Man får ta det eftersom och det är viktigt att det görs rätt så att det inte kan hända ytterligare saker. Det blir en provisorisk lösning där man får ploga upp en väg längs efter spåret från driftsplatsen för att komma fram, säger Moritz.

Moritz säger att arbetet pågår dygnet runt och att prognosen är att bärgningsarbetet ska vara klart under lördagen.

– Återställningsarbetet tar vid därefter och allt ska vara klart på tisdag kväll. Allt arbete sett till återställning och bärgning sker dock via oss men vi anlitar entreprenörer som sköter de olika momenten och som är experter inom sitt område.

Godståget var framförallt lastat med lax från Nordnorge och enligt Moritz fanns det även containrar och lastbilsflak som ägs av både privatpersoner och företag.

– I frågan finns många intressenter däribland godstågsägaren som är intresserade av värdet på tåget. Vi för en dialog med dem om hur man hanterar olika saker. Det måste vara en dialog med ägarna om hur man hanterar deras ägodelar samtidigt som processen inte får stoppas upp, säger Moritz.

Varför tåget spårade ur vet man inte ännu och en utredning har påbörjats.

– All faktainsamling är klar men nu ska en utredare ta över och gå vidare, säger Anders Moritz.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om