För drygt två veckor sedan var Lucas Simonsson och Carl Déman från humorgruppen JLC på plats i "Norrbottens Hawaii", som Hooja själv beskriver Gällivare i klippet.
JLC består av Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman. Tillsammans driver de en av Sveriges största Youtube-kanaler och har även rankats som Sveriges mäktigaste på sociala medier.
I klippet, som i skrivandes stund har 287 367 visningar, lever Lucas Simonsson och Carl Demán en dag med Hooja. En dag som bland annat innehåller skoteråkning, besök i studion och att göra upp eld med EN tändsticka.
Enligt Camilla Hermansson, fil. dr i Medie- och kommunikationsvetenskap, är tanken med den här typen av samarbeten att båda parter ska vinna på det. Något hon menar sker på flera sätt i klippet.
– JLC skapar tillsammans med Hooja ett innehåll som deras följare tycker är bra i deras Youtube-kanal. Hoojas senaste singel spelas i inslaget och de får visa upp sin image. Det finns också länkar till Hoojas innehåll i inlägget, skriver hon i ett mejlsvar på våra frågor.
Att influencers och exempelvis de som gör poddar gästar varandras kanaler är i dag vanligt, menar hon.
– Det gör att man får mer synlighet i digitala kanaler. Att man i samarbeten drar nytta av varandras följare, interaktion med följare och når ut till flera människor. Synligheten och uppmärksamheten är det man konkurrerar om och det som genererar pengar.
Hanna Aspebo, destinationsutvecklare på Gällivare kommun tror inte att klippet har någon större påverkan på Gällivare som plats.
– Jag tror däremot att Hoojas totala mediala framgång har en påverkan på platsen. Dels att Gällivare blir känt för den stora massan, men också hur deras framgång och det nationella erkännandet, inte bara deras personliga prestationer, har kunnat visa på hur man från en mindre ort kan nå en så pass stor framgång, säger hon.
Hon menar att Hooja karriär långsiktigt påverkar det lokala kulturlivet i Gällivare, men också kommunens attraktionskraft.
– Jag tänker att Hoojas framgångar just nu är så pass stora, att just det här JLC-klippet inte stärker dem mer. Jag tror alla som har sett det redan känner till Hooja sedan innan, säger Hanna Aspebo.