Stoppad flygplatsutbyggnad - besviken turistnäring

Besöksnäringens organisationer Swedish Lapland Tourism och Visit Gällivare är besvikna över den stoppade flygplatsutbyggnaden."När en av Norrbottens viktiga flygplatser hindras från utbyggnad innebär det en stängd dörr som motverkar den positiva utvecklingen i besöksnäringen."

"Beslutet att inte förlänga landningsbanan vid flygplatsen har fått stora negativa konsekvenser för den växande besöksnäringen", säger Berne Sehlberg (S).

"Beslutet att inte förlänga landningsbanan vid flygplatsen har fått stora negativa konsekvenser för den växande besöksnäringen", säger Berne Sehlberg (S).

Foto: Marie Ridderström

GÄLLIVARE2013-12-19 08:15

Nu kommer reaktionerna från turistnäringen. Branschen talar om stängda dörrar och vill att politikerna öppnar ögonen för besöksnäringen.

"Att politiken i Gällivare avstått från möjligheten att förlänga landningsbanan på orten minskar möjligheterna för framtida tillväxt och tillskapande arbetstillfällen i både kommunen och länet" skriver Harry Karlsson, ordförande i Visit Gellivare Lapland, Annika Fredriksson, vd för Swedish Lapland Tourism, samt Jalle Svanberg, ordförande för Swedish Lapland Tourism, i ett brev till kommunstyrelsen.

Dundret och Laponia

Visit Gellivare Lapland ägs av ett 50-tal företag och driver Gällivare turistbyrå. Swedish Lapland Tourism är en ekonomisk förening med målet att öka regionens (Norrbottens län och Skellefteå) attraktions- och konkurrenskraft.

De anser att Gällivare inte nyttjar sin fulla potential som besöksdestination. "Dundret är en av länets finaste skidanläggningar med nya ägare och friskt kapital och satsningarna i världsarvet Laponia lockar många utländska besökare."

En längre landningsbana kan ta emot större plan. Socialdemokraterna klubbade igenom beslutet om utbyggnad. Oppositionspartierna överklagade, tyckte det var dyrt och sade att pengarna behövs i skola, vård och omsorg.

Anmäld till EU

Berne Sehlberg (S) arbetade i många år för att få loss medel till flygplatsen.

– Vi tvingades lämna tillbaka 30 miljoner som var reserverade för Gällivare flygplats. Det gick till Piteå som fick det till utbyggnad av hamnen, sex miljoner gick till Arvidsjaur som bygger ut sin flygplats. Jag satt som ordförande i Arbetarkommunen och det här var ett av våra prioriteringsområden, en hel del pengar kom från EU:s strukturfond. Finansieringen var klar men när överklagan kom så visade det sig att man inte skulle hinna göra klar flygplatsen i tid, då var det bara att dra tillbaka planerna, säger Berne Sehlberg.

Och striden om flygplatsen i Gällivare tar inte slut. Nu har Gällivare kommuns upphandling av etapp två i den EU-finansierade utbyggnaden av Lapland Airport anmälts till EU:s byrå för bedrägeribekämpning, OLAF. Anmälaren anser att en utgift motsvarande drygt 195.000 kronor är oriktig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om