Spelsuccé från Gällivare

Gällivarespelet UF har tagit fram en variant av Monopol med Gällivarefokus. Det säljer som smör i solsken.- Syftet är att sprida kunskap om orten och att man ska lära sig mer om Gällivare på ett roligt sätt, säger företagets Alexander Ölvebo.

UF-företagarna Nils Ehrensky och Alexander Ölvebo marknadsför och säljer Gällivarespelet till köpare både inom och utom kommungränsen.

UF-företagarna Nils Ehrensky och Alexander Ölvebo marknadsför och säljer Gällivarespelet till köpare både inom och utom kommungränsen.

Foto: Maria Ödalen

GÄLLIVARE2012-04-07 14:23

Gällivarespelet UF:s idé om att ta fram ett Monopolspel om Gällivare blev succé. Spelet säljer nu med rykande åtgång både till Gällivarebor och folk utanför kommungränsen.

I farozonen
- Gällivare kommun, Stora sjöfallets turistanläggning och Visit Gellivare Lapland har köpt upp större partier men vi har även sålt till privatpersoner. Vi har sålt till nyinflyttade Gällivarebor och utflyttade och till folk som har köpt det för att ge det i present till nära och kära utanför orten. Vi vet till exempel att ett spel gått till Tyskland, säger Nils Ehrensky.

I spelet återfinns kända gator och vägar i Gällivare, liksom kända och betydande företag och byggnader. Bland annat byggnader som är i farozonen att försvinna i samhällsomvandlingen.

- Bilder säger mer än tusen ord, så de var viktiga att få med, säger Nils Ehrensky.

Frågekorten består i 127 frågor om Gällivare. Chanskorten beskriver lite av liv och leverne i Gällivare.

- Speldeltagarna lär sig om Gällivare på ett roligt sätt, säger Alexander Ölvebo.

Bästa loggan
Gällivarespelet UF vann pris för bästa logga.

- Den har Thorwald Burman hjälpt oss att ta fram, säger Alexander Ölvebo.

Med sig i företaget har de också Viktor Becker och Viktoria Israelsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om