SOS-numret utslaget

På måndagen satte Vattenfall in helikoptrar i arbetet med att avlägsna den snö som lagt sig tungt på träd, som i sin tur tyngts ned eller knäckts över elledningar.Strömlösheten orsakade i sin tur avbrott i telefon-, mobil- och datatrafik och inte ens 112 gick att nå.

GÄLLIVARE2008-12-16 06:00
Den blöta snö som föll ned över Norrbotten från fredagkväll till lördagkväll, gjorde omkring 4 000 hushåll strömlösa.
De allra flesta fanns väster om Älvsbyn, i Vistträsk, Korsträsk och upp mot Vidsel. Ännu under måndagen jobbade Vattenfall med full styrka för att åtgärda problemet.
Sex helikoptrar
- Vi har haft folk igång sedan i fredags kväll. Dels med att reparera felen, dels med att ta bort de träd som förorsakar felen. Vi försöker även få bort snön från träd som står i närheten av ledningar för att undvika ytterligare avbrott, säger Roger Lindmark, informationsansvarig vid Vattenfall eldistribution.
- Sex helikoptrar har satts in för inspektion och bättre överblick, men de är också utrustade med rör undertill som ska slå i träden så att snön faller bort. Det värsta som kan hända nu är att det kommer mer snö.
Tusentals norrbottningar har i omgångar också varit utan telefonförbindelser, då telefon-, mobil- och datatrafik på flera ställen slogs ut i samband med elavbrotten. Inte ens 112 gick att ringa. Hans G Larsson, informationsansvarig Telia Sonera, säger så här:
- Vi jobbar med reservkraften i första hand och vid långvariga strömavbrott även mobila reservkraftverk. Det här har handlat om ett stort geografiskt område, många kraftstationer som berörts och det har varit svårt att ta sig fram längs oplogade vägar och i mörker.
Ingen garanti
- Våra kablar är mindre känsliga än elbolagens men när elförsörjningen fallerar är även vi väldigt sårbara. Det finns ingen hundraprocentig garanti för tillgängligheten till 112, säger Larsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om