Ulrika Forsströms avgång sker efter ett år som varit särskilt utmanande för skolorna i Gällivare. Kommunen har brottats med omfattande lärarbrist och låg andel behöriga lärare. På högstadieskolan Sjöparksskolan har situationen varit särskilt svår, med konflikter mellan elever, dålig arbetsmiljö och flera läraravhopp. En lärare tvingades dessutom lämna sin tjänst efter anklagelser om trakasserier.
Men enligt Ulrika Forsström är det inte orsaken till att hon valt att säga upp sig.
– Det är av familjeskäl. Barnen går först, säger hon.
Du har ju varit anställd i ganska precis ett år nu, ser du det själv som ett misslyckande att du inte stannar kvar längre?
– Nej. Familjesituationer kan tyvärr förändras snabbt. Sådant kan man inte rå över. Jag hoppas självklart kunna återvända norröver igen om några år. Det är här jag trivs bäst och har mina rötter.
Ulrika Forsström har även hamnat i blåsväder nyligen efter ett uttalande i en intervju med SVT, där hon kopplade den låga andelen elever som når gymnasiekompetens till föräldrarnas utbildningsnivå. Uttalandet har mötts av stark kritik från invånare i Gällivare, som menar att det skuldbelägger föräldrarna för elevernas svaga skolprestationer.
– Jag förstår dem. Det är nämligen inte så enkelt som det låter i inslaget. Jag och mina rektorer har såklart många delförklaringar till våra elevers skolprestationer. SVT lyfte bara fram en bråkdel av mina svar, säger hon.
– Skolverket menar att föräldrars utbildningsnivå är den tyngsta variabeln som kan vara med och förklara varför elever lyckas som de gör i skolan. Föräldrars förväntningar på att barnet anstränger sig i skolan liksom deras förmåga att peppa och stötta sina barn bidrar till elevens ambitionsnivå och uthållighet när skolämnena blir tråkiga eller svåra. I Gällivare har man ju haft en stark arbetsmarknad i decennier vilket förklarar varför man inte har behövt lämna staden för högskolestudier – man har haft en god livskvalitet här ändå. Samma mönster syns på många andra bruksorter där i synnerhet pojkarna vill och kan stanna kvar.
Finns det några fler förklaringar till de dåliga resultaten och i så fall vilka?
– Den psykiska ohälsan bland barn och unga, barns stillasittande livsstil och skärmtid, konkurrensen om lärarna med gymnasiet och vuxenutbildningen som har råd att erbjuda bättre arbetsvillkor än vi kan i grundskolan samt att många elever tappar motivationen att anstränga sig på grund av vår urstarka arbetsmarknad i Gällivare där man klarar sig bra ekonomiskt även utan en högskoleutbildning.
Har det (uppdraget) varit en större utmaning än vad du kanske trodde på förhand?
– Nej, tvärtom. Vi är många som engagerat hjälps åt här, politiker, tjänstepersoner, vårdnadshavare och elever. I ett lagom stort samhälle som Gällivare löser man problemen tillsammans och i dialog. Vi har nära till varandra. Men kompetensutmaningen och bostadsbristen är nötter kvar för oss att knäcka, sakta men säkert.
Hur är din bild av situationen på Sjöparksskolan idag?
– Den har en förbättringspotential precis som de flesta skolor och det utvecklingsarbetet pågår ständigt. Den engagerade skolledningen arbetar på för att få den sista NO-läraren på plats men annars har de besatt sina tjänster. Ett färskt mobilförbud är på plats som ska bidra till ökad trygghet och studiero. Övervakningskameror är beställda och kommer snart att punktmarkera några få men otrygga korridorszoner. Kamerorna blir ett komplement till de fyra skolvärdarna och två fritidsledarna som sedan länge vistats med eleverna i korridorer och uppehållsrum. Arbetet med att tydliggöra ordningsreglerna och påföljder vid regelbrott mot dem intensifieras också. Rektorer och lärare behöver vara både snälla och stränga när barn testar gränser. Det behövs ramar och kramar. Det ger trygghet, förutsebarhet och mer harmoniska barn.
Jag har pratat med föräldrar vars barn säger att de är rädda för att gå till skolan. I förra veckan ska det bland annat förekommit minst två slagsmål. Hur ska kommunen få bukt med problemen?
– Några sådana anmälningar om kränkning har ännu inte inkommit till förvaltningen. Min bild är att Gällivares skolor är minst lika trygga som i andra kommuner. Konflikter mellan elever uppstår emellanåt på alla skolor i landet. Känner man som förälder oro – hör av dig till din rektor. Vi har också en e-tjänst på kommunens hemsida som heter ”Synpunkter och klagomål”. Genom den når man även fram till mig som skolchef och ansvariga politiker med sina tankar. Synpunkterna är viktiga att omhänderta i vårt systematiska kvalitetsarbete. Vill gärna passa på att upplysa medborgarna om den möjligheten.
Ulrika Forsström har fått en ny roll hos friskolekoncernen Tellusgruppen i Stockholm, där hennes familj är bosatt. Hon har veckopendlat mellan Gällivare och bostaden i Stockholm.
Gällivares kommundirektör, Jon Åström Gröndahl, bekräftar att Ulrika Forsström har sagt upp sig och beskriver det som ett avbräck för kommunen.
– Men hon har sex månaders uppsägningstid och kommer vara i tjänst under den tiden, säger han.
Utöver rekryteringen av en ny skolchef står kommunen nu inför utmaningen att tillsätta tjänsterna som socialchef och förvaltningschef för stöd och utveckling.