Skadad vid halkolycka

Tuula Knuttila halkade utanför porten till sin lägenhet. Hon bröt näsan, blodet forsade och blåmärken uppstod. "Det sandas för dåligt". Nu kräver Hyresgästföreningen bättre halkbekämpning.

BÄTTRE HALKBEKÄMPNING. Tuula Knuttila fördes med ambulans till sjukhuset sedan hon halkat utanför porten till sin lägenhet. Nu kräver den lokala Hyresgästföreningen bättre halkbekämpning i bostadsområdet.

BÄTTRE HALKBEKÄMPNING. Tuula Knuttila fördes med ambulans till sjukhuset sedan hon halkat utanför porten till sin lägenhet. Nu kräver den lokala Hyresgästföreningen bättre halkbekämpning i bostadsområdet.

Foto: Marie Ridderström

GÄLLIVARE2014-03-20 19:52

– Jag skulle till affären, det var halt utanför porten och hips vips föll jag så illa att näsan bröts. Det var chockartat, blodet forsade och jag var nog medvetslös en stund innan grannen ringde ambulansen, säger Tuula Knuttila.

På sjukhuset syddes hon med nio stygn och näsan gipsades. Hon såg dåligt på grund av blodutgjutningar i ögonen.

– Jag har ont, men mest är jag arg för att dom inte kan sanda. Jag har bott här i många år och upplever att det blivit betydligt sämre, säger Tuula Knuttilla.

Den lokala Hyresgästföreningen kräver bättre halkbekämpning. Det har varit många tillbud, och halkolyckor med frakturer som följd.

– Det sandas alldeles för dåligt. Isen borde skrapas bort inne på området. Jag ringde Topbostäder och dom sa att dom inte hinner halkbekämpa på alla områden. Det är en skandal som det ser ut, säger Siv Uusitaalo.

Berne Sehlberg, ordförande i Topbostäder AB, säger att det varit en svår vinter.

– Det har varit extremt halt med växlingar mellan blidväder och kyla. Naturen kan man inte göra något åt men till syvende och sist är det en driftsfråga. Det är ingen ursäkt att man inte har tid för halkbekämpning, givetvis går det att ta in extra resurser om det är extremt väder. Det klarar verksamheten men det kan vara så att signalerna inte gått fram till driftsansvariga. Hyresgäster som skadas ska anmäla det till oss så blir det en försäkringsfråga, säger Sehlberg.

Hyresvärden har ansvaret för att erforderlig halkbekämpning görs, säger Mikael Renqvist, jurist vid Hyresgästföreningen Region Norrland.

– Den här vintern har varit extrem och då ställer det högre krav på hyresvärden, om hyresvärden brustit i halkbekämpning blir dom skadeståndskyldiga. Som medlem får man juridisk hjälp så länge det finns förutsättningar att vinna ett mål.

– Bevisbördan ligger på hyresgästen. Även om det är svårt att tänka rationellt vid en halkolycka så är tipset att fotografera och ta namn på den granne som hjälpt till. Vid utredningen tittar man på väderprognoser och när värden senast gjorde en halkbekämpning. Att skylla på att man inte har resurser är oacceptabelt. Hyresvärden ska sanda efter behov. Hyresgästen har också ett ansvar vid halka, man ska inte snöra på sig joggingskorna men det är inte rimligt att varje hyresgäst ska gå med ett saltpaket i handen, säger Mikael Renqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om