Skadad utan ersättning
Evert Uusitalo skadades i en halkolycka för två år sedan. Efter det är tillvaron svår. Varje steg tar ont och dyrt blev det, men någon ersättning får han inte.- Jag får väl vänja mig till graven, då slutar det, säger Evert Uusitalo.
67-årige Evert Uusitalo skadades i en halkolycka, men fick ingen ersättning. "När man behöver hjälp så finns den inte."FOTO: Marie Ridderström
Foto: Marie Ridderström
-Det var mycket halt och inte sandat. När jag kom till akuten sa de att benet var brutet och jag opererades. Jag blev gipsad och fick ha gips i tre månader, säger Evert Uusitaalo.
Ont och dyrt
Nu lider han av värk och går betydligt sämre än tidigare. Halkolyckan innebar också många utlägg för pensionär Evert Uusitalo.
- Allt måste man betala, 300 kronor för rullatorn, 200 kronor för käpparna, läkarbesök, mediciner och hemburen mat, då jag inte kunnat handla.
Någon ersättning har han inte fått.
-Topbostäder har ett försäkringsbolag, men de har nekat mig ersättning, säger han.
Försäkringsbolaget sade nej...
Top bostäders vd Märit Palo säger att bostadsbolagets försäkringbolag Trygg Hansa utredde halkolyckan.
- Det är ju verkligen tråkigt att olyckor händer, verkligen beklämmande. Det är därför vi har försäkringsbolag som måste
avgöra om vi som hyresvärd varit försumliga eller är vållande.
Nu har de sagt att vi inte är skyldiga.
- Vintertid ska fastighetsägaren utföra halkbekämpning och snöröjning, men denna dag var det en till två minusgrader och det föll tung blöt snö. Normalt kan man inte kräva att sandning ska utföras under pågående snöfall, säger Märit Palo.
...och reklamationsnämnden
Märit Palo säger att Topbostäder inte försöker smita undan sitt ansvar, varje år betalar bolaget ut ersättningar för halkskador.
- 2007 hade vi exempelvis två halkskador. Vi betalar när försäkringsbolagen bedömer att människor har rätt till ersättning. Vi får underlaget för våra beslut från försäkringsbolagen. Uusitalo var inte nöjd med beskedet och vände sig då till Allmänna reklamationsnämnden och också de avslog ärendet, säger hon.
Hyresgästföreningen
Evert Uusitaalo hade ingen egen olycksfallförsäkring. Han var inte heller med i Hyresgästföreningen, så han kunnat få hjälp av jurist. Via förbundet kan hyresgäster få juridisk hjälp, vilket har lett till ekonomisk upprättelse för hyresgäster, då bostadsbolagens försäkringsbolag sagt nej.
- Jag uppmanar folk att vara med i Hyresgästföreningen så de har möjlighet att få juristhjälp, det kan bli dyrt att anlita en jurist med egna medel, säger Märit Palo.
Livet har blivit svårt för Evert Uusitalo.
- Jag är bitter. När man behöver hjälp så finns den inte. Varje steg tar ont och doktorn kan inte göra något, man får vänja sig till graven, då slutar det, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!