Kommunals regionala skyddsombud har kartlagt en rad risker i busstrafiken i Gällivare kommun, faktorer som stressar busschaufförerna och utgör en säkerhetsrisk för passagerna. Efter en skyddsrond på Falck omnibus AB konstaterar regionala skyddsombudet Ingela Olsson att det finns hållplatser som saknar bussficka/möjlighet till avkörning, vilket innebär att bussarna måste stanna mitt på vägen för att släppa av passagerare. Hållplatserna är dåligt sandade vilket medför halkrisker. Vissa hållplatser är dåligt upplysta. Snöröjningen brister, vissa vägar är så smala att det är svårframkomliga. Exempelvis har Järnvägsgatan hållplatser utan bussfickor och uppförslut, vilket innebär risker. Lasarettets hållplats är trång, problem med felparkerade bilar. Koskullskulle har trånga hållplatser, svårt att vända vid kiosken. Hedskolan saknar hållplats, snävt att vända. Vid Sjöparksskolan är hållplatsen blockerad av föräldrars bilar.
Anders segerlund ansvarig för kollektivtrafiken i Gällivare kommun säger att man börjat åtgärda problemen.
– Vi har åkt med bussen och besökt alla hållplatser för att bilda oss en uppfattning om hur det ser ut, tillsammans med entreprenören Pelle Falck. Vi har börjat åtgärda problem som har högre prioritet. Hållplatserna är inte olagliga, alla typer av hållplatser i Gällivare förekommer i Sverige, säger han.
Kommunen flyttar nu hållplatsskyltar för att få bättre avkörningszoner och sandningen förbättras, efter varje snöröjning ska hållplatser sandas.
– Däremot kan vi inte bygga om all infrastruktur. Vi tittar på andra saker. Kan bussen köra en annan väg? Kanske kan man titta på kvaliteten på däcken, kanske måste bussarna ha dubbade vinterdäck i ett norrländskt klimat, när det blir halka i uppförsbackar innan kommunen hinner sanda. Vi har haft dialog med kommunals skyddsombud och behöver mer tid för åtgärder. Vi tar åtgärd för åtgärd, direkta åtgärder är att ploga, sanda och snöröja bättre, säger Segerlund.
Pelle Falck, vd vid Falck omnibus AB, säger att det är bekymmer vintertid.
– Bussbolaget har inget ansvar för hållplatser. Nu när skyddsombudet tagit upp det så förväntar vi oss att det vidtas åtgärder. Vi har vinterdäck, i vissa fall dubbade däck. Jag upplever att vi har tillräckliga däck som passar vinterväglag. Vi har inte isgata här så ofta och de skurna däcken är mera effektiva. Kommunen har ansvar för körvägarna och vi rättar oss efter kommunen om de flyttar hållplatserna, säger Falck.