Så ska människor lockas till Gällivare: "Stort behov"

Gällivare behöver bli bättre på att locka folk. Därför håller kommunen på att ta fram ett platsvarumärke. ”Det handlar om att visa att flyttar du till Gällivare får du vara med på en resa”, säger Helena Nordström som hjälper kommunen.

Nu ska Gällivare kommun få ett platsvarumärke för att bättre kunna locka folk till orten.

Nu ska Gällivare kommun få ett platsvarumärke för att bättre kunna locka folk till orten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Gällivare2021-09-19 08:30

Att ta fram ett platsvarumärke handlar inte om att ta fram en slogan för att locka företag och personer att flytta dit. Utan det handlar om att hitta platsens själ och DNA och en gemensam röst för att berätta om det.

Det är Helena Nordström på företaget Placebrander som tar fram platsvarumärket. När alla workshops och undersökningar är klara är det dags att börja sammanställa allt material i oktober.

Via tidigare undersökningar har man fått fram hur folk utifrån ser på Gällivare.

– Naturen, boende och jobb lockar. Men avstånd, mörker och kyla skrämmer, säger Helena Nordström.

Av de lokala undersökningarna har Placebrander fått Gällivarebornas bild av sin stad.

– Man ser Gällivare som en nära och trygg plats, man uppskattar naturen och Dundret. Det är vackert och frihet. Men det är också tråkigt. Bostadsbrist pratar några om. Dött och fult säger andra. Det är ganska normalt att det finns både positiva och negativa beskrivningar.

Helena Nordström är mitt uppe i sin analys, men har redan en idé om vad som behöver göras för att Gällivare ska nå ut.

– Jag tror att det finns en stor potential i att göra bilden av Gällivare mer diversifierad. Från bara snö, natur och gruva till det som har framkommit i våra workshops som framför allt är bubblande satsningar och företag som satsar på andra saker. Det handlar i hög grad om att få omvärlden att förstå att det här är en plats som det går att bo och leva på, säger Nordström och fortsätter:

– Jag tror också att man kommer att vinna på att visa på att hit kan du flytta och vara med och påverka platsen. Flyttar du till Stockholm, Göteborg eller Malmö blir du en liten bricka i ett stort spel. Men flyttar du till Gällivare får du vara med på en resa. 

Platsvarumärket är ett långsiktigt arbete för kommunen och kommunikationschefen Maria Lindgren säger att det är en önskan från näringslivet och besöksnäringen.

– När jag klev in som ny på den här tjänsten för ett och ett halvt år sedan såg jag att vi bara arbetade med arbetsgivarevarumärket. Så det har varit en fråga jag starkt har drivit att komma igång med utifrån att jag har sett att det finns ett sånt stort behov, säger hon.

Platsvarumärket väntas bli klart i slutet av året och efter nyår kommer kommunen att ha två anställda som jobbar med det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!