Rivning för dyrt - den gamla överliggningen får vara kvar

Gällivare Överliggning kommer inte att rivas. Trafikverket har beslutat att låta byggnaden vara kvar. Skälet är ekonomiskt. Det blir för dyrt att riva den gamla byggnaden från 1900-talets början, därför att källaren innehåller dyrbar järnvägsteknik som används än i dag.

Trafikverket har beslutat att inte riva Gällivare Överliggning som byggdes i början av 1900-talet.FOTO: Marie Ridderström

Trafikverket har beslutat att inte riva Gällivare Överliggning som byggdes i början av 1900-talet.FOTO: Marie Ridderström

Foto: Marie Ridderström

GÄLLIVARE2012-08-24 06:00

När Trafikverket beslutade att riva den gamla Överliggningen blev det protester i Gällivare. Kultursekreterare Lars Israelsson skrev att byggnaden är kulturhistoriskt intressant och innehåller 20 rum, som borde kunna användas i ett Gällivare som saknar logi. Miljö- och byggnämnden ansåg att Gällivare Överliggning som byggdes i början av 1900-talet är en viktig del i järnvägens historia och skulle kunna säljas till lämpliga spekulanter. Barn- utbildning och kulturnämnden yttrade sig på liknande sätt.

Trafikverket har på uppdrag av regeringen beslutat att avveckla byggnader som inte behövs för järnvägstrafik och därför var tanken att Överliggningen skulle rivas, men nu har ett nytt beslut fattats. Överliggningen får vara kvar.

Jon Rackner, fastighetsförvaltare i Trafikverket, säger att det blir för dyrt att riva byggnaden.

- Det starkaste skälet är att rivningen medför så stora kostnader då källaren är full med järnvägsteknik som används i dag. Där finns bland annat vändskivans elcentral. Om vi river måste vi bygga ett nytt teknikhus, därför går vi inte vidare med rivningen av Överliggningen, säger Jon Rackner.

20 rum att hyra
Överliggningen användes förr i tiden som övernattningslogi för ångtågens personal. I modern tid har Överliggningen brukats som vandrarhem under en kort period.

- Finns det någon som är intresserad av att hyra Överliggningen så är vi absolut intresserade, säger Jon Rackner.

Men, det kan vara besvärligt och dyrt att få byggnaden i användbart skick, säger han.

- Det kostar att starta upp den, den har stått kallställd under många år och det finns inget vatten i huset. Huset är inte lämpligt för permanent boende då bullernivån är för hög. Ännu ett problem är att den står på förorenad industrimark och det finns oljeföroreningar i källaren, som kan innebära lukt när huset värms upp.

LKAB tar över Kaitum bostadshus
År 2011 ansökte Trafikverket om rivningslov för fyra byggnader. Fjällåsens Banvaktarstuga. Harrå stationshus. Gällivare Överliggning och Kaitum bostadshus.

Harrå stationshus kommer att rivas, vilket NSD tidigare skrivit om.

- Fjällåsen Banvaktsstuga kan bli aktuell för rivning, vi vet inte. Kaitum Bostadshus blir kvar. LKAB kommer att ta över byggnaden, den står redan på LKAB:s mark, säger Jon Rackner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om