Rätt däck är säkert
Typ av motorcykel och hur du använder den. Det är faktorerna som utgör grunden för valet av däck till din motorcykel. Och att ha fräscha däck är ju en av förutsättningarna för att rulla säkert på vägarna.- Nötta däck ger sämre köregenskaper, säger Fredrik Jävdal, Däckia i Gällivare.
Tommy Nilsson är i färd med att balansera hjulet och kollar av var vikterna ska placeras.
Foto: Hans L. Olofsson
Mekanikern Tommy Nilsson, Däckia i Gällivare, släpper ut luften ur framhjulet. Den pyser ut med ett långdraget tjut. När han ska bända loss däcket från fälgen får han vara extra försiktig, eftersom det här hjulet är ekrat och innehåller slang.
- Customcyklar har oftast ekerfälgar och sporthojar helhjul, säger han och stryker på fett som ska skydda fälgen från skador medan han jobbar med den.
Företaget gör 30 - 40 däckbyten på motorcyklar per säsong.
- Fördelen för oss är att kunden
oftast vet vad den vill ha för däck när den kommer in här, säger Fredrik Jävdal, Däckias platschef i Gällivare.
Hållbarheten varierar
Men om så inte är fallet hjälper han förstås till.
- Sporthojar ska ha däck med hårdare mitt och mjukare kanter för kurvtagning. Customcyklar är rätt tunga och behöver förstärkta däck. Det behöver inte alltid vara det dyraste däcket. Allt beror på vilket däck som passar just dig och din hoj, säger han.
Hur länge ett mc-däck håller är individuellt sett till motorcykeltyp, förare och körstil.
- För en kan det vara dags för däckbyte efter en halv säsong, för en annan efter 3 000 - 4 000 mil. När det gäller sporthojar kan det räcka med 200 mils körning, säger Fredrik Jävdal.
Första gången man ger sig ut med nya däck på bör man ta det lite försiktigt, eftersom de kan vara lite hala
i början.
- Det finns så klart dem som ger järnet direkt men en lugnare inkörning är att föredra. Så att man känner att allt är okej. Att man låter fettet torka
så att inte hjulet snurrar på fälgen. Sannolikheten att det gör det är liten men finns, säger Fredrik Jävdal.
Viktigt med provbromsning
När de nya däcken sitter på fälgen ska de balanseras innan hjulen monteras åter på motorcykeln. Balanseringen utförs av däckfirman medan det senare, monteringen, blir kundens eget uppdrag.
- Det är viktigt att provbromsa innan man kör iväg med de nymonterade hjulen. Och även känna efter så att motorcykeln inte "drar" åt något håll.
Allt för att försäkra sig om att hjulen sitter rätt monterade och att bromsarna inte påverkats, säger FredrikJävdal.
FAKTA Viktigt om däck
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!