Räfflor längs E 10 tas bort

Vägverket avbryter det hårt kritiserade försöket med räfflor mitt i körbanan på E 10 mellan Avvakko och Skaulo.Framför allt är det motorcyklister som har upplevt räfflorna som en trafikfara.

GÄLLIVARE2009-12-01 06:00
Sedan år 2005 har Vägverket räfflat vägars mittlinje på en sträcka av totalt 350 mil i Sverige. Genom att det uppstår ljud och vibrationer när en bilist kör över de cirka en centimeter djupa räfflorna görs föraren uppmärksam på att fordonet är på väg att komma över i mötande körfält. Vid mötersolyckor är en vanlig orsak att en förare somnat och kommit över på fel körbana. Räfflingen har visat sig ge goda resultat och antalet olyckor med svåra skador och dödlig utgång har minskat med 10-15 procent.
För smal väg
Men vägsträckan mellan Avvakko och Skaulo är för smal för att räfflas i vägens mitt. Det skulle vålla problem för breda fordon som lastbilar och bussar. Därför inledde Vägverket i oktober 2008 ett försök med räfflor i körfältens mitt på den tio kilometer långa sträckan.
Men nu har Vägverket region norr beslutat att försöket ska avbrytas och räfflorna ska tas bort till sommaren.
- Försöket har gett oss svart på vitt att metoden inte är den bästa, säger Peter Henriksson, Vägverket.
Trafikfara
Det är framför allt motorcyklister som varit kritiska mot att räfflor placeras i körbanornas mitt och NSD:s motorcykelkrönikör Maria Ödalen har klassat räfflorna som trafikfarliga för mc-förare.
- Erfarenheterna, och till viss del kritiken inte minst från mc-förarna, visar att fordonsförarna på grund av räfflorna har svårt att framföra sina ekipage på lika säkert sätt som på en väg utan räfflor, säger Peter Henriksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!