Landningssystemen ILS (Instrument Landing System) ska göra att flygplanen kan landa säkrare vid dåligt väder och dimma. Något som just nu håller på att installeras på Gällivare flygplats. Utbytet av systemet kommer att pågå under perioden 2 augusti till och med den 15 september.
På Gällivare flygplats är bara en ände av landningsbanan utrustad för att klara inflygningar när sikten är dålig, så kallad precisionsinflygning. Det gör att läget är extra utsatt under tiden som arbetet med att byta ut systemet pågår.
– Det hade självklart varit en fördel om vi hade haft precisionsinflygning även vid den andra änden av banan. Helt klart är vi mer utsatta just nu. Men att arbete skulle utföras var planerat och vi hade informerat operatörerna tidigt om tänkbara störningar, säger Michael Gustafsson, flygplatschef på Gällivare flygplats.
Hittills har postflyg vid två tillfällen, den 3 samt 8 augusti, påverkats av driftstörningarna, vilket har lett till att A-posten de dagarna inte har delats ut i tid.
– Är det dålig sikt så att postflyget inte kan landa i Gällivare, får vi istället flyga till Kiruna och frakta posten därifrån med lastbil. Det har vid ett par tillfällen i augusti inneburit förseningar, säger Mikael Fältmark, områdeschef på PostNord.
Vilka eller hur många som har drabbats av förseningarna har PostNord ingen information om, men det är kunder bosatta i delar av Gällivare och Pajala kommun.