Johannes Sundelin betonar vikten av att revisorerna inte hittat något som tyder på några oegentligheter i de utbetalningar som skett. Han besvarar frågorna skriftligt via e-post, då han inte anser sig ha möjlighet att ställa upp på en muntlig intervju på onsdagen.
Hur ser du på att ni hanterar skattemedel på detta sätt?
– Enligt uppgifter från revisorerna har detta sätt att hantera fakturorna införts 2013. Vi ser positivt på den revisionsrapport som presenterats, genom den kan vi vidta åtgärder för att säkerställa rutiner.
Nämndsledamöterna har som folkvalda politiker inte haft kontroll över skattebetalarnas pengar och hur dessa betalats ut till exempelvis HVB-hem och familjehem. Är det öppna dammluckor avseende utbetalningarna?
– Nej, vi ser inga tecken på det, eller att det skulle ha skett några oegentligheter.
Hur ser ni i nämnden på att ni inte följer fullmäktiges fastställda reglemente?
– Reglementen och riktlinjer ska följas och vi kommer att vidta åtgärder för det.
Vad har du för ansvar i egenskap av ordförande?
– Jag har tillsammans med nämnden naturligtvis ett stort ansvar för verksamheten.
Hur har detta kunnat ske?
– Vi fick nyss ta del av rapporten och jag se allvarligt på de brister som pekas ut, men det är viktigt att jag utgår från fakta och jag kan därför inte ge ett tydligt svar på varför. Vi ska naturligtvis tillsammans med ekonomienheten genomföra förändringar. Jag vet inte i dagsläget varför man gjort avsteg från reglementet.
– Jag blev ordförande 2019 och detta sätt att arbeta infördes 2013. Det enda jag och nämnden kan göra att är säkerställa att liknande saker inte sker igen.
Socialnämnden blöder ekonomiskt. Samtidigt gör ni utbetalningar till exempelvis familjehem utan kontroll och säkerhet. Hur påverkar det din och nämndens trovärdighet?
– Jag tänker inte spekulera i det. Jag tar istället ansvar och visar tydligt att detta inte är acceptabelt.
Kan du se att detta skadar din trovärdighet som ordförande?
– Jag tänker inte spekulera i vad folk tycker och tänker om mig. Jag vill fokusera på mitt uppdrag och nämndens mål, att skapa en bra verksamhet och service till kommunens medborgare.
Vilka åtgärder vidtas nu?
– Vi följer på samtliga punkter fullmäktiges beslut. Ekonomienheten och förvaltningen jobbar redan med frågan. Nämnden ska svara revisorerna senast den 2 juni.