Ökad kontroll av bisysslor

Kommunen bör öka kontrollen av de anställdas bisysslor. Det anser revisorerna i Gällivare kommun som utfört en granskning tillsammans med sakkunniga på PwC.

GÄLLIVARE2013-03-08 06:00

En arbetstagare inom kommunen får inte ha någon anställning eller något uppdrag eller utöva någon verksamhet som kan rubba förtroendet för hans eller någon annans arbetstagares opartiskhet i arbetet eller som kan skada myndighetens anseende. Detta enligt paragraf sju i lagen om offentlig anställning.

Men i Gällivare kommun saknas tillräcklig kännedom om de anställdas eventuella bisysslor. Därför bör kontrollen skärpas, anser revisorerna i kommunen som granskat förhållandena.

Revisorerna anser att kommunen ska ha system och rutiner för att säkerställa kännedom om anställdas bisysslor. Det ska finnas system och rutiner, uppföljning och kontroll över anställdas bisysslor. Anställda ska informeras om gällande regler och lagar.

Granskningen har skett genom intervjuer och genomgång av riktlinjer och protokoll. Personliga intervjuer har genomförts med miljö- och byggkontorets chef, personalchefen, IT-chefen, två enhetschefer inom socialtjänsten, en rektor samt två chefer inom service- och teknikförvaltningen.

Revisorerna skriver "I kollektivavtalet anges att arbetstagare på arbetsgivarens begäran ska lämna de uppgifter som arbetsgivaren behöver för att bedöma bisysslor. Arbetsgivaren har rätt att förbjuda bisysslan om den konkurrerar med verksamheten eller inverkar hindrande på det ordinarie jobbet". Förtroendeuppdrag inom politik, fackföreningen eller ideella organisationer räknas inte som bisyssla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!