Ny tjänst går mot framgång

Musikerna ska få satsa på musiken. Därför tar Välkomma-eleverna Robert Engroos och Fredrik Utterström nu fram en ny tjänst som ska göra det lättare att bli signad av skivbolag. "Det är svårt att bli sedd i en växande bransch", säger de.

Går mot final. Robert Engroos och Fredrik Utterström, som båda går skidgymnasium på Välkommaskolan, laddar just nu för SM-final i Ung företagsamhet, UF. Med tjänsten Dabbler tar de fram nya möjligheter för artister. "Det finns en stor marknad och det är svårt att synas", säger de.

Går mot final. Robert Engroos och Fredrik Utterström, som båda går skidgymnasium på Välkommaskolan, laddar just nu för SM-final i Ung företagsamhet, UF. Med tjänsten Dabbler tar de fram nya möjligheter för artister. "Det finns en stor marknad och det är svårt att synas", säger de.

Foto: Emma Eriksson

Gällivare2016-04-26 21:13

Den 16-17 maj är viktiga datum för Välkommaskolans elever Robert Engroos och Fredrik Utterström. Då väntar nämligen finalen för UF-företag, Ung företagsamhet, i Stockholm, där de har chans på en seger i kategorin Årets tjänst. Just nu laddar de för fullt med att utveckla något som är helt nytt på marknaden - en tjänst som ska lyfta fram främst elektronisk dancemusik

– Det är den musikgenren som är mest tillgänglig, och därför är det den som växer mest också, säger Robert Engroos som talar ur egna erfarenheter.

Han har själv producerat musik i flera års tid, och upplever att branschens växtvärk gör att bra musik som förtjänar att lyftas fram drunknar i det massiva flödet på sidor som Soundcloud där musiker gratis kan lägga upp sin musik.

– Det är väldigt svårt att bli sedd på Soundcloud. Är man en bra artist utan rätt kontakter hamnar man lätt i skuggan. Det vi gör med den här tjänsten är att eliminera marknadsföringsmomentet, så att artisterna kan lägga sin tid på det de är bäst på, förklarar Fredrik Utterström.

Deras egen marknadsföringsstrategi är att knyta kontakter med skivbolag.

Arbetet med tjänsten Dabbler har pågått sedan i höstas, och själva affärsidén är det som krävt mest tid. Än så länge är de hemlighetsfulla med exakt hur artisterna filtreras fram, men det rör sig om en omröstning som ska göra att det är den bästa musiken som blir hörd bland de som jobbar inom skivbranschen. Röstningen görs av artisterna själva, och slussas sedan vidare till skivbolagen.

– Det är helt nytt, det finns inget på marknaden som direkt hjälper artisten. Så vi håller själva systemet hemligt just nu, säger de.

De går nu tredje året på skidgymnasiet med ekonomisk inriktning. Men trots att året med UF-företag närmar sig sitt slut så har de inga planer på att packa ihop sitt arbete.

– Det är en gratis tjänst i grund och botten, sen så har vi premiumalternativ och andra idéer som vi ska utveckla. Vi kommer nog att grunda ett aktiebolag, säger Robert Engroos.

Men innan dess laddar de för att finslipa sin presentation inför SM-Finalen i Ung företagsamhet.

– Men vi satsar ändå på att improvisera och föra en diskussion med våra potentiella kunder, säger de.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!