Enligt Peter Jonsson handlar det om att skapa så säkra möten som möjligt.
– För vägar utan mitträcke kommer hastighetsgränsen att sänkas till 80 km/tim - med undantag för vägar med lite trafik, det vill säga under 2 000 fordon per årsmedeldygn, säger hon.
På sträckan kör det ungefär 2200 fordon per årsmedeldygn vilket gör att det är de två delsträckorna, Gällivare-Stenbron och Stenbron-Leipojärvi kommer att sänkas till 80 kilometer i timmen, istället för dagens 100 kilometer i timmen.
Idag har redan delar av sträckan Gällivare-Stenbron en maxhastighet på 80 kilometer i timmen och i och med Trafikverkets beslut kommer det råda 80 kilometer i timmen på hela sträckan.
– Det handlar om att rädda liv. Trafiksäkerhet är ett samspel mellan vägens utformning, fordonssäkerhet och dess användare. Om alla tar sitt ansvar och håller hastighetsgränserna räddar vi minst hundra liv, varje år, säger Peter Jonsson.
Från stenbron och förbi Aitik råder det förnärvarande en maxhastighet på 80 kilometer i timmen men även här kommer det ske en förlängning av 80-partiet. 80 kilometer i timmen blir ny maxhastighet hela vägen ned till Leipojärvikorsningen och även en bit in på väg 397, eller Pajalavägen.
Totalt är det 22 kilometer väg som omvandlas från 100 kilometer i timmen till 80-kilometer i timmen.