Nu får det vara nog

Gällivare kommuns lista på operatörer som inte har fungerat på Gällivare flygplats är gedigen.När den senaste i raden passerat 2,5 miljoner i skulder till kommunen och kurvan för inställda flyg skjutit i höjd mer än man kan tåla, vänder kommunalrådet Tommy Nyström, s, sig till regeringen.

Flyget till och från Gällivare är återigen i fara. Nu uppvaktar kommunalrådet regeringen i frågan.FOTO: MARIA ÖDALEN

Flyget till och från Gällivare är återigen i fara. Nu uppvaktar kommunalrådet regeringen i frågan.FOTO: MARIA ÖDALEN

Foto: Maria ödalen

Gällivare2008-05-24 06:00
Fem olika flygbolag har trafikerat Gällivare bara sedan oktober 2005 och problem av olika slag har varit en återkommande ingrediens. Problemen har kostat pengar och kommunen som flygplatsägare har fått stå för dyra notor på skattebetalarnas bekostnad.
Tre miljoner i skuld
Förra bolaget som trafikerade sträckan - Swedline AB - lämnade efter sig en skuld på tre miljoner kronor, medan nuvarande operatör - Nordic airways - i dag har skulder till kommunen på över 2,5 miljoner.
- De bolag som inte har så mycket muskler i sig själva har upptäckt att man kan använda kommunen som gisslan. De vet att vi inte kan stänga ned flyget och vi tycker dem utnyttjar det. De betalar sina räkningar till andra som kan nypa åt dem, men inte till oss. Nu får det vara nog. Vi kan inte hålla på och slänga ut skattepengar till det här som vi dessutom vet är en lönsam linje, säger kommunalrådet Tommy Nyström, s.
Det som måste till, anser han, är att kommunen får delta i dialogen kring upphandlingen.
- Rikstrafiken för samtal mot flygbolagen men inte med oss, som ska ha flyget för våra medborgare. Det känns som kommunen är ett femte hjul eller något katten släpat in, medan vi anser att det är vi som är kunderna.
Nordic airways första år som operatör på Gällivare, visade en god passagerarutveckling. Det var när jetplanet MD 80 - som sanktionerats av Rikstrafiken - byttes ut mot en mindre maskin som det började slira. Passagerarantalet sjönk i takt med att biljettpriserna höjdes och därtill uppstod bristande regurlaritet med alltför många inställda flygavgångar.
- Ett krav från kommunen är att vi måste få ett flygplan som tar mer än 50 passagerare, annars försvinner lågprismöjligheterna för våra passagerare. Vi är en het region och allt pekar på att vi så kommer att förbli. Blir det för dyrt eller för många inställda flygningar, söker sig passagerarna dit det fungerar bättre, säger Nyström och syftar på Kiruna flygplats.
Sista dagen för upphandling är 28 maj och i oktober ska ny operatör ta vid.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om