Det är en underbar frihetskänsla att färdas med luftballong. Även för den höjdrädda, som lätt får svindel av snöskottning på hustak. I en luftballong upplevs höjdkänslan på ett annat sätt. När vinterlandskapet breder ut sig under oss, utbryter jubel i korgen. Det här är inte Andrées expedition till Nordpolen och vi ska inte försvinna i 30 år.
Piloten Per Helmersson, från Ballongflyg i Väst, är rutinerad och flyger luftskeppet med vindarnas hjälp. Inne i ballongkorgen är det vindstilla. Solen värmer från en blå himmel. Luftballongen drivs med gasol, på vintern ökar man trycket med en del kvävgas. Med nio passagerare väger hela ekipaget nio ton.
Svävar i lufthavet
Vi är varma och välklädda i overaller, tjocka vinterskor och pälsmössor. Nu flyger vi över Sikträsk och fritidshusen ser ut som dockhus. Vindarna för oss upp till Dundret, det 823 meter höga berget ser litet ut i vårt nya perspektiv. Ivrigt spejar expeditionen efter vackra kameravinklar, djurspår och utsikten från Dundrets topp, där man ser 1/11-del av Sverige.
Vi svävar fram i lufthavet. Här finns ingen stress, allt är stilla, naturens ro smeker våra själar och de jordiska bekymren är långt borta. Men - är vi inte ur kurs. Skulle vi inte landa på Vassaraträsk?
Innan start har vi fått instruktioner om hur vi ska agera vid en landning. Om landningen blir hård, ska vi svikta djupt med knäna och ta rejäla grepp i handtagen.
Dramatisk landning
Vi närmar oss en myr. Det telefoneras om skotrar finns tillgängliga, men nej, en skoter har åkt ner i en vak. Vi hör att en luftballong har landat på E10:an och stoppat trafiken. Men vi är inte nervösa, nu flyger vi över järnvägen, snart smeker trädtopparna vår korg.
För den som premiärflyger i en luftballong känns landningen ändå något dramatisk, men korgen landar mjukt i den djupa snön. En passagerare och filmare, Mats Hillblom, hoppar vigt ut och greppar tampen till luftballongen.
- En vanlig dag på jobbet, skämtar han, sedan han kämpat hårt för att ballongen inte ska gå till väders igen.
Farkostens ballong har svept in sig i höga träd. Nu måste snöskorna fram. Yxor lånas av förbipasserande bilister. Äventyrarna från expeditionen hugger i träden. Luftballongen har landat vid Nattavaaravägen, drygt en mil från Gällivare. Flygningen har tagit 1,5 timme. Hela upplevelsen ska ta tre timmar, men det drar ut på tiden. Jag lämnar luftfarkost, besättning och passagerare i den snötyngda skogen med yxor och snöskor, pennan kallar. Förhoppningsvis kommer de tillbaka innan 30 år har gått.