–Det stora tappet är konkursen och det tog sin tid att starta trafiken, vi hade en tuff uppstart, säger Michael Gustafsson, flygplatschef vid Lapland airport.
För tio år sedan var resenärerna nästan dubbelt så många enligt statistik från Transportstyrelsen: nästan 37 000. År 2018 var antalet ungefär 20 000. Arvidsjaur, där flygplanet till och från Stockholm mellanlandar, är centrum för de stora bilföretagens testverksamhet och tusentals tekniker och ingenjörer kommer med flyg. Därför är det konkurrens om platserna till Arvidsjaur, enligt Gustafsson:
– Det är hårt tryck på Arvidsjaur i början av året. Men under påsken har vi haft jättemånga resenärer och nu när testverksamheten tagit semester finns det gott om möjligheter för Gällivare om man marknadsför och prissätter på rätt sätt, säger han.
Men det är något som flygbolaget gör och inte flygplatsen. I dagsläget är det flygbolaget Nordica som har flygtrafiken till och från Gällivare och förra vintern ställdes många flyg in.
– En sådan vinter som vi haft den här vintern vill vi inte ha, säger Gustafsson.
De senaste åren har varit tuffa för Lapland airport och resenärerna i Gällivare med inställda flyg och konkurser. Michael Gustafsson ser dock ljust på framtiden för flygplatsen:
– Får vi bara rätt produkt och rätt pris så har vi resenärer, säger han.